Berlingske Business
17:42

Pas på, at tårnet ikke vælter!

Pix: pas på, at tårnet ikke vælter
Lederne har særligt travlt både lige før og efter sommerferien

KLUMME. Lederne har særligt travlt både lige før og efter sommerferien. Det er et vilkår, som blandt andet bør få lederne til at være særligt opmærksomme på at holde arbejdsfri i selve ferien.

Skolernes sommerferie er skudt i gang, og i løbet af denne og de næste par uger vil også en stor del af lederne og medarbejderne på de danske virksomheder følge i børnenes fodspor og sætte autosvar på mailen med besked om, at der er dømt ferie.

Men inden, der bliver sagt »god ferie« til medarbejdere og kolleger, har næsten to ud af tre ledere haft en periode med ekstra travlhed, viser en ny undersøgelse fra Lederne.

Ifølge undersøgelsen, der er baseret på svar fra 2.014 ledere og foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, arbejder 63 procent af lederne mere end normalt i perioden op til sommerferiestart.

22BUSBUSINESS-122102.jpg

For de fleste er der tale om, at der er ekstra travlt i en eller to uger, inden ferien skydes i gang, og opgjort i timer er det typisk op til 15 ekstra timer, som ryger ind i tidsregistreringen op til sommerferien. For en mindre gruppe på 11 procent af de adspurgte ledere er der tale om over 30 ekstra arbejdstimer op til feriestart.

Én ting er, at lederne arbejder mere end normalt, inden de med god samvittighed kan gå på ferie – noget andet er, at de efter ferien vender tilbage til så store mængder arbejde, at der igen kommer ekstra timer ind i kalenderen. Ifølge Ledernes undersøgelse arbejder 67 procent af lederne mere end normalt i perioden umiddelbart efter sommerferien. Også her er der for de fleste tale om én til to uger med ekstra store bunker på skrivebordet.

Helt grundlæggende tænker jeg, når jeg ser på tallene, at langt de fleste ledere er vant til at have perioder med særlig travlhed. Derfor er det som udgangspunkt ikke noget problem, hvis der i en uge eller to op til og igen efter sommerferien bruges et par ekstra timer på arbejdet.

Før ferien handler det blandt andet om at planlægge og uddelegere opgaver, og den slags kan tage meget tid. Og efter ferien viser al erfaring, at verden ikke har stået stille, mens lederen har holdt ferie, og derfor ligger der ekstraordinært mange mails og andre henvendelser, som kræver lederens stillingtagen.

Vibeke

Man kan kort og godt sige, at det er en del af lederjobbet at have travlt, og det er en del af lederjobbet at have særligt travlt i perioder.

Men tallene i undersøgelsen er samtidig en påmindelse om, at man naturligvis ikke kan blive ved med at stille brikker oven på hinanden, før tårnet til sidst risikerer at vælte. Ledernes seneste opgørelse over arbejdstid viste, at ledere i gennemsnit arbejder over 44 timer om ugen, og for flere end hver femte sniger den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid sig op over 50 timer.

Hertil kan man så lægge ekstra travlhed før og efter ferien samt det faktum, at ledere generelt har svært ved at lægge arbejdet fra sig, mens de holder ferie.

Det er således flere end hver anden, som ifølge den nye undersøgelse løser arbejds­opgaver fra stranden på Mallorca eller hænge­sofaen på Samsø.

Group of people in a meeting

Så hvis man op til ferien har ekstra travlt på jobbet, i en vis grad passer arbejdet, mens man har ferie, og så i øvrigt vender tilbage til et par uger med særligt travlt – ja, så er spørgsmålet, hvor kort tid der går, inden lederen igen føler, at hun i den grad trænger til ferie.

Selv om man med rette kan sige, at et lederjob er lig med meget arbejde, lange dage og en stor grad af tilgængelighed, skal man være opmærksom på at få batterierne grundigt ladet op.

Og når man nu véd, at man har særligt meget om ørerne både før og efter ferien, er det endnu en god grund til at sørge for at holde helt fri og glemme alt om arbejdet i hvert fald i noget af sin sommerferie.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen