Berlingske Business
17:42

Partnerskab

Svar

Problemstillingen er klassisk. Du inviteres på grund af dine kvalifikationer og måske din kapital ind

i et samarbejde, hvor den, der sidder på de væsentligste aktiver, ikke er indstillet på at dele i lige forhold.

Partnerskaber mellem få ejere kan være alle tænkelige fordelinger fra næsten funktionær-status med en

meget lille ejerandel til lige partnerskab. Kun parternes styrke afgør samarbejdet. Måske er virksomheden, du overvejer

at træde ind i, så stærk, at det er rimeligt at indtræde med beskeden indflydelse i starten. Så må

det være din styrke, der med tiden kan give dig mere indflydelse.



Som jeg forstår dit spørgsmål, driver

den anden ikke en meget stærk virksomhed, men han har et koncept, som han mener, der er mange penge i. Det skal bare sælges,

og det mangler han dine kvalifikationer til! Og måske skal konceptet også tilpasses til markedet.



Hvis det er en

rigtig fortolkning, må du vurdere, hvad der er vigtigst: Det koncept, din partner har udviklet, eller dine kvalifikationer til

at sælge konceptet. For markedsværdien af en ydelse er jo ikke mere, end man kan få kunder til at betale for den.

Hvis du mener, at du har store styrker i salgsarbejdet, mens din partner er en god tekniker til at konceptudvikle, har I brug for

hinanden. Du skal have noget at sælge, og din partner skal have en til at sælge. Konceptudviklingen sker ved, at det tilpasses

de praktiske situationer, der opstår i jeres samarbejde, og for en stor dels vedkommende ved fælles arbejde som fortolkning

af markedets behov og tekniske muligheder. I opbygger sammen et marked, hvor det vil være umuligt at skille værdien af

konceptet og af kundekontakter. Din partners krav om at beholde konceptet, vil derfor i praksis være et krav om, at han skal

beholde kunderne og dermed den goodwill I sammen bygger op. Din situation kunne være bedre, hvis I aftaler, at I er fælles

om den goodwill, der er knyttet til kunderne, f.eks. ved at aftale, at hvis I sælger goodwill ved at sælge virksomheden

i Danmark til andre, skal du have din del af denne goodwill. Det har kun værdi, hvis din partner er forpligtet til, at han skal

med-sælge konceptrettighederne for området. I bør også tage stilling til ophørssituationen for jeres

samarbejde. Hvad skal den fortsættende betale til den udtrædende? Skal det være forskelligt, hvis samarbejdet ophører

på grund af uenighed eller på grund af den ene parts uarbejdsdygtighed. Igen her kan det overordnede være, at du

skal have andel i goodwillværdien i det marked. Hvis du accepterer partnerens ejendomsret til konceptet, bør du afklare

en køberet eller forkøbsret i tilfælde af hans uarbejdsdygtighed. Din partner kan så beholde retten til

at sælge konceptet til udnyttelse uden for det marked, I er fælles om.



Så skal I være enige om en fordeling

af årets resultat. Heri indgår, at du måske kommer til at deltage i konceptomkostninger. Hvis I er fælles

om goodwill i det markedsområde, der interesserer dig, bør du tåle at bære alle omkostninger, der er i din

interesse. Men hvis det samtidig er en forudsætning for, at partneren kan få en høj pris ved salg på andre markeder,

bør du jo prøve at få enten dækket nogle af omkostningerne eller få en andel af en eventuel salgssum.

I skal også afgøre, om I vil drive jeres fælles virksomhed i et selskab med begrænset ansvar, og om konceptrettighederne

skal blive hos din partner eller ligge i et andet selskab.



Du ser ud til at måtte acceptere, at din partner vil have i

hvert fald nogle rettigheder, som han ikke vil dele med dig. Og hvis du ikke følelsesmæssigt kan leve med det, bør

du ikke gå ind i samarbejdet.



Hvis I er enige om, at I vil samarbejde, vil jeg stærkt anbefale, at I får en

advokat til at skrive jeres aftale.



Niels Bjerregaard

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen