Berlingske Business
10:02Danske Bank hæver Novo Nordisks kursmål

På skuldrene af dem, der kom før

p
Portræt af de fire skribenter i Berlingske Business Søndag Merete Wedell-Wedellsborg, Alfred Josefsen, Stephen Bruyant-Langer og Charlotte Mandrup. Foto:

Det er fristende at give efter for egoets sejrsridt, når karrieren kun bevæger sig opad, når rygklapperne står i kø, når succeserne kommer rullende. Da er det nemt at glemme, at ingen af os har skabt noget alene.

Jeg ved nu, at intellektuel og kreativ inspiration fra andre både er ubetalelig og ganske nødvendig. I dag har jeg intet problem med mennesker, der bruger mine tekster eller metoder. Bliver endda lidt rørt, når de husker kildeangivelse.

Men sådan har jeg ikke altid haft det.

tvivl

For mange år siden, lancerede vi et konceptet »Mindful Leadership«. Jeg syntes, jeg havde arbejde så hårdt, mediteret så meget, skrevet og læst så mange ord, undervist så mange mennesker – at jeg med rette kunne kræve ophavsret. En konkurrent (det var i den gamle verden, hvor der stadig var konkurrenter) lancerede et lignende koncept og kaldte det »Mindful Leader«. Jeg blev vred. Ringede til advokaten, som dog heldigvis fik mig talt ned igen.

Min lære fra den gang er, at selv om vores tilbud: ledelsesudvikling med meditation og buddhistisk filosofi, måske nok var det første af sin art i Danmark, så var værkshøjden* meget beskeden. Jeg havde blot taget nogle eksisterende elementer og lavet en ny kobling: meditation og mentale teknikker, koblet med klassiske danske voksenpædagogiske metoder. Ikke meget opfinderi i det, ikke meget originalitet. Ikke noget, jeg kunne kræve ejerskab over.

Især vi konsulenter, konceptmagere, undervisere fra den kommunikerende, humanistiske, videnskabelige og kreative klasse kan meget nemt forfalde til at tro, vi kan tage ejerskab over et koncept, der består af nogle cirkler eller metoder, der kun adskiller sig fra andre ved et fancy navn.

Det er ikke alene arrogant, men temmelig naivt.

Ingen af os har skabt noget i et tomrum. Alle står vi på skuldrene af de, der kom før os. Alle bygger vi videre på, udvikler, justerer, forandrer noget, der allerede findes. Eller som buddhisterne siger det: Intet eksisterer i sin egen ret (ud over bevidstheden, men det er en anden kronik). Alt er et produkt af noget andet.

27BUSThomas1.jpg

Når en virksomhedsejer (inklusive mig selv) siger »min« virksomhed, går vi let hen over det faktum, at der ikke ville være nogen virksomhed, hvis ikke der var medarbejdere og kunder og leverandører, der indgik i det system, der udgør en virksomhed. Der ville ikke være nogen virksomhed, hvis stifteren ikke havde en viden og erfaring fra skolevæsenet, fra sin familie, fra tidligere chefer og kolleger.

Ingen iværksætter starter på et blankt stykke papir. Vi laver juridiske og økonomiske strukturer, andre har testet og prøvet. Vi bruger produktionsmetoder, som andre har udviklet og forfinet. Vi lancerer produkter og serviceydelser, der kombinerer, hvad vi synes er bedst blandt produkter og serviceydelser, der allerede eksisterer. Der er meget, meget langt mellem iværksættere, der reelt kommer med noget, de kan hævde er helt nyt og aldrig-set-før.

Langt de fleste ledere ved dette. I modsætning til konsulenter, videnskabsfolk, iværksættere, undervisere og kommunikatører, ved ledere, at de i bedste fald kan skubbe til organisationens retning. Men at de under ingen omstændigheder kan gøre noget selv, og at de ikke kan hævde, at resultater kommer udelukkende fra deres egen indsats.

Lad os huske på de hjerner og hænder, der har skabt grobunden for vores ideer og koncepter. Lad os have respekt for de tænkere og praktikere, der kom før os og forberedte den viden, vi nu samler op på universiteterne og arbejdspladserne. Vi er ikke de første, ej heller de sidste – men et led, en generation, i en lang kæde af menneskelig formåen, business-wise and otherwise.

Novo Nordisk pressemøde

*) Et værk har værkshøjde, når det er resultat af en ophavsmands egen selvstændigt skabende intellektuelle indsats, og når det samtidig er udtryk for originalitet eller særpræg.

At der er investeret meget arbejde eller mange penge i en frembringelse medfører ikke værkshøjde efter dansk ret.

Kilde: De Informationsvidenskabelige Akademi

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen