Berlingske Business

Overvægtig medarbejder skal have leders opbakning

restaurant
Foto: Iris

En leder skal altid bakke sin overvægtige medarbejder op overfor kunderne, hvis de kommer med negative kommentarer om de ekstra kilo på sidebenene, lyder budskabet i Ugens Dilemma.

En tjener med lidt rigeligt på sidebenene har provokeret to gæster på den gourmetrestaurant, hvor Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk, udspiller sig. De har tydeligt vist ubehag ved tjenerens ekstra kilo, og over for restaurantchefen givet kraftigt udtryk for, at de ønsker at blive betjent af en anden og mere præsentabel tjener.

Restaurantchefen ved godt, at tjeneren Hans i dilemmaet er ”godt polstret” men har aldrig tænkt, at det skulle være et problem, da han har alle de kvalifikationer, som en god tjener skal have. Derfor bør restaurantchefen også i situationen bakke tjeneren op overfor gæsterne, mener ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen. Han anbefaler løsning 4, hvor restaurantchefen fortæller gæsterne, at Hans er den bedste tjener, man kan tænke sig, og hvis det ikke er godt nok, må de gå.

”Som medarbejder er det vigtigt at vide, at man har lederens opbakning og tillid. Derfor vil det være et nederlag for Hans, hvis restaurantchefen bare fjerner ham fra bordet uden videre”, siger Flemming Andersen og forklarer, at det er op til den enkelte arbejdsplads at sætte rammerne for, hvad de vil acceptere i forhold til medarbejdernes fremtoning.

”Når man er ansat i en udadvendt funktion er det vigtigt at fremstå præsentabel, fordi man er virksomhedens ansigt udadtil. Det er op til virksomheden og lederen at definere, hvad der er præsentabelt. I dette tilfælde har Hans været ansat i mange år, uden at hans vægt tidligere er blevet påtalt, så man må gå ud fra, at han er inden for rammerne, siger ledelsesrådgiveren.

Han anbefaler, at restaurantchefen efterfølgende tager en snak med Hans om hele episoden.
 
”Der vil altid være nogle, der brokker sig. Derfor er lederen nødt til at forklare Hans, at der intet er at udsætte på hans kompetencer, og at han stadig har hans fulde opbakning, siger Flemming Andersen.

Udover at håndtere den konkrete situation med de utilfredse gæster, skal lederen også have in mente, at hans beslutning vil blive fulgt nøje af de andre medarbejdere i restauranten.

- Alles øjne vil hvile på lederen i denne situation. Hvad gør han, hvordan reagerer han? Vil han træde i karakter, eller vil han træde tilbage? Medarbejderne vil forholde sig til, om de har lederen i ryggen, eller om han giver dem kniven i ryggen, og om de fremadrettet vil kunne stole på ham, understreger Flemming Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen