Berlingske Business

Opsang til ledere: Fyr op for ledelseskraften

Vibeke Skytte, Lederne
Vibeke Skytte, Lederne

Ledelseskraft handler blandt andet om at få det maksimale ud af medarbejdernes ressourcer – og her er det vigtigt som leder at være bevidst om sin position som rollemodel.

I næste uge, torsdag 19. november, kårer Lederne på konferencen Ledelsens Dag for 14. gang Årets Leder. Men inden det bliver afsløret, hvem af årets fem kandidater har høstet flest stemmer og dermed kan indskrive sig i historien som ledelsesmæssigt forbillede, skal de fremmødte ledere overvære en debat med overskriften »Tænd din ledelseskraft«. Her vil general-direktør Maria Rørbye Rønn fra DR, tidligere finansminister Bjarne Corydon og direktør i Rema 1000 Henrik Burkal give deres bud på, hvordan man finder, fastholder og fornyr sin ledelseskraft og i øvrigt holder dampen oppe som leder.

LisbethOdgaard

Jeg har gennem årene talt meget med ledere om, hvordan man gennem sit arbejdsliv kan holde gnisten tændt både hos sig selv og sine medarbejdere, og hvordan man forfiner sine evner som gennemslagskraftig og inspirerende leder uden at give køb på sin personlighed og sine idealer.

Nogen vil måske hævde, at det er nemt nok at fyre op for ledelseskraften og starte laviner af inspiration og ideer, hvis man er ung og fyldt med energi til bristepunktet og virksomheden er i en god gænge. Men – for nu at sætte tingene på spidsen: Hvordan bevarer man entusiasmen, gennemslagskraften og evnen til at motivere og inspirere, hvis konkurrenterne spiser løs af markedsandele og de ansatte hænger med næbbet?

Der er skrevet og sagt mange kloge ting gennem årene om ledelseskraft, og der er selvsagt langt flere angrebsvinkler, end mine rammer her gør det muligt at komme ind på. Derfor vil jeg som inspiration nøjes med at fremhæve nogle vigtige pointer, ledelsesrådgiver og tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen serverede i en klumme i Berlingske i april. Her slog han fast, at god ledelse er et spørgsmål om, hvordan man som leder skaber forudsætningerne for, at medarbejdernes ressourcer forløses på en måde, så alle realiserer deres fulde potentiale. Med andre ord: Ledelseskraft måles i medarbejdernes styrke og handler om at få medarbejderne til at levere optimalt.

aaa

I den forbindelse stillede Alfred Josefsen fem spørgsmål, som jeg gerne vil gentage:

Hvordan gør vi løbende vore medarbejdere klogere og dygtigere?

Hvordan skaber vi maksimal arbejdsglæde og stolthed?

Hvordan skaber vi rammer således, at alle bliver mere energiske og initiativtagende?

Hvordan skaber vi en organisation, hvor alle hele tiden bliver bedre til at være ansvarlige og ordentlige?

Hvordan lykkes vi med at bibeholde en sund balance mellem jobbet og et inspirerende liv uden for arbejdspladsen?

q

Der er næppe nogen ledere, som kan besvare disse fem spørgsmål så nemt som at klø sig i nakken. Det kræver erfaring at skabe energi og arbejdsglæde. Det kræver et indgående kendskab til medarbejderne, virksomheden, dens historie og kultur.

Det kræver evner til at kommunikere klart. Det kræver nok også modet til at prøve nye metoder og arbejdsgange af – og modet til at skrotte dem igen, hvis de ikke virker. Og endelig handler det for mig at se også rigtig meget om, at man som leder skal være ekstremt bevidst om sin position som rollemodel. For selv om jeg er meget enig i, at god ledelse i høj grad handler om evnen til at udnytte medarbejdernes potentialer fuldt ud, handler ledelseskraft også om don’t tell it, show it – og dermed gå forrest: Både, når det gælder om at vise engagement, tilegne sig viden og yde en ekstra indsats på jobbet, og når det gælder om at vise, at et vigtigt grundlag for gode præstationer er en velfungerende work-life-balance.

Vil man yde det maksimale på jobbet, er det som bekendt en god idé ikke at tilbringe alle de vågne timer på arbejdspladsen!

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen