Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Øvelse gør mester

Dengang kom et ungt menneske i lære hos en mester, lærte et håndværk og gik på teknisk skole dvs. de

unge fik en uddannelse, der omfattede både arbejde OG undervisning. Mester var en slags træner og lærte den unge

praktisk håndværkerskab.


Efterhånden som læreforholdet skred frem gik praksis og teori op i en højere

enhed, og mester overlod mere ansvar til lærlingen. Det var ikke altid så harmonisk og lykkeligt, som det her lyder. Der

er historier om udnyttelse af arbejdskraften og mestre, der som Nille, i Holbergs Jeppe på Bjerget, slog med sin krabask "Mester

Erik".


På den anden side har jeg hørt endnu flere tale med stolthed taler om deres læretid, og hvordan

de ikke blot lærte et fag men også en arbejdsdiciplin, som senere blev fundament for at starte egen virksomhed.


Mesterlæren

blev afløst af den såkaldte vekseluddannelse, og lærlingen undervises nu på skole afbrudt af praktik på

en arbejdsplads. Det er ligesom den anden vej rundt: Hvor man tidligere startede i arbejde og så fik teori, begynder man i dag

i teorien og kommer så, måske, ud i et arbejde.


Er mesterlæren på vej tilbage? Regeringens oplæg

"Integration via arbejde" kunne godt være inspireret af den gamle solide læreform, som i en moderne og tidssvarende

form byder på flere fordele end ulemper. De nye borgere kommer først og fremmest ind i et arbejdsfællesskab, hvor

de lærer af erfarne kolleger, der endda taler dansk. Det er bare for let ikke at få flere nye borgere i arbejde ad den

vej, og så bliver de endda dygtige. Hvad vil vi mere?


Nu må lederne op på dypperne, her er virkelig mulighed

for at "virksomhedens sociale ansvar" ikke blot forbliver fine ord på konferencer, og da foråret langsomt er

på vej mon så ikke Erhvervsbladet i det kommende uger vil blomstre med 1000 succes historier fra arbejdspladserne om mod

og vilje til at træde ind i landskabet for læring?


I går hed det mesterlære, i dag kaldes det "integration

via arbejde". Skidt pyt med navnet.


På universiteterne kalder man det "learning by doing" eller "læring

som social praksis", og kært barn har som bekendt mange navne.


De lærde er helt sikkert uenige, når jeg

hævder, at det et eller andet sted handler om det samme, nemlig at starte sin lærende rejse med at lære, hvordan

tingene fungerer i praksis og i et socialt fællesskab, - og så efterhånden komme der ud ad og få lært

en masse teori.


Der er en stigende interesse for mesterlære i moderne udgaver, også i det private erhvervsliv, hvor

f.eks. coach, mentorordninger, partnerskab eller hvad ved jeg, i dag er en hjørnesten i mange firmaers interne uddannelsesprogrammer.




"Mesterlære giver konkurrenceevne", konstaterede Siemens for flere år siden, og Bang & Olufsen sendte

på et tidspunkt sine ledertalenter i vellykket praktik hos egne forhandlere, hvor de unge lærte sandhedens time, mødet

med kunden, som kan risikere at blive en fjern og teoretisk størrelse på kontorerne i Struer. Kun fantasien sætter

grænser for, hvordan en virksomhed kan supplere sine medarbejdernes teoretiske uddannelser med praktiske erfaringer. Der er

megen inspiration at hente i håndværkernes gamle mesterlære.


Ja,. - selv Kronpinsen er vel i mesterlære

hos sin mor?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen