Berlingske Business

Nytænk din forretning

Nytænk din forretning - 1
Modelfoto: Colourbox

Tænketanken: I krisetider er det mentale beredskab højt. og viljen til at prøve nyt er større. Det er kort sagt tid til at spotte nye idéer og forretningsmodeller – og ikke kun have øje for kriseledelse.

Den globale finanskrise og overlevelse står ubestrideligt øverst på virksomhedslederens dagsorden i 2009. Men et for enøjet fokus på kriseledelse kan være farligt. Virksomheden risikerer at navigere med skyklapper og misse, hvad nye konkurrenter finder på – eller misse krisen som en kærkommen platform til nytænkning og fornyelse, der skaber vækst.

Costas Markides, professor i strategi og international ledelse på London Business School og rådgiver til en lang række globale virksomheder, viser i sin nye bog ”Game-Changing Strategies”, hvordan etablerede virksomheder kan bruge nye forretningsmodeller til at udvide deres marked, tiltrække nye kunder og skabe mere vækst fra de eksisterende kunder – også i krisetider.

Nyttig opskrift, hvis man kan finde ud af at bruge den. Hvad mange ikke kan. Hvilket er Markides’ ærinde med bogen, som han i øvrigt uddyber over for danske topledere på VL-Døgnet 2009 i København den 3. februar.

Sagen er, at de mest vækstpotente nye forretningsmodeller som regel har det med at komme alle andre steder fra end de etablerede spillere på et marked. Tænk for eksempel på Ikea, RyanAir, CNN, Amazon, Skype, Metro, Priceline, Dell. Alle var de opkomlinge med nye forretningsmodeller, der skrev spillereglerne om på det marked, de dukkede op på – mens markedslederne havde travlt med andre ting.

Men, men. Selv om revolutioner forekommer, er de sjældne. En britisk undersøgelse viser, at mens 85 procent. af de nye virksomheder går ned efter fem år, er overlevelsesraten for nr. 1 på markedet hele 96 procent. og 91 procent. for nr. 2.

Der er nemlig stor forskel på at formulere en ny forretningsmodel og på at skabe et nyt marked med den. For eksempel gik den amerikanske boghandler Charles Stack i luften med konceptet online-boghandel to år før Amazon.com, men endte med at blive købt af boghandlerkæden Barnes & Noble. Osborne Computer fremstillede den første bærbare computer, men tabte markedet til Apple og IBM.

Virkeligheden er, at de etablerede virksomheder oftest lukrerer på nytænkernes ideer, fordi de etablerede virksomheder ofte har bedre ressourcer og kompetencer til at eksekvere de gode ideer. Hvis de gør ideerne til deres egne. Hvilket netop er en god ide. Især, når det handler om nye forretningsmodeller.

Nye produkter og teknologier har det med at fortrænge de gamle over tid. Nye forretningsmodeller fortrænger derimod ikke nødvendigvis de gamle. Lavprisflyselskaberne har siden 1995 kun erobret 20 procent. af luftens kunder, mens internetbankerne på ti år har sat sig på mellem 10 og 20 procent. af bankmarkedet. Nye forretningsmodeller har det i stedet med at udvide markedet ved at tiltrække nye kunder og få de eksisterende til at forbruge mere.

Så tricket for de etablerede virksomheder er ikke så meget at få de nye ideer som at spotte og omfavne de nye forretningsmodeller, som var de deres egne, og få dem til at fungere sammen med de gamle modeller. En sådan strategisk omfavnelse kræver stærk ledelse og organisatorisk tæft, så det nye ikke skaber intern rivalisering, modstand og unødvendig kannibalisering. En øvelse, som kan være lettere i krisetider, hvor det mentale beredskab er højt, og viljen til at prøve nyt er større.

Så husk at holde øje med verden udenfor – ikke mindst med hvad der sker i markedets periferi. Også i 2009.

Læs anmeldelse af Costas Markides bog “Game-Changing Strategies” i næste nummer af Berlingske Nyhedsmagasin.

Mikael R. Lindholm er forfatter til en lang række bøger om innovation og vidensøkonomi. www.mrlindholm.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen