Berlingske Business
17:42

Nyt kursuskoncept kommet til Danmark

Et nyt kursuskoncept har set dagens lys i Danmark. Det indarbejdede nordiske Liv & Lyst tilbyder nu små kursusudbydere at

blive en kursus-ledere til de såkaldte motivationskurser.



Konceptet Liv & Lyst startede i 1996 i Norge og kom i 2000

til Sverige og nu er turen altså kommet til Danmark, hvor et landsdækkende netværk af kursusledere med en bred faglig

baggrund og kompetence hjælper og vejleder mennesker og virksomheder til at få et bedre liv, på en opbyggende og

let tilgængelig måde.



- Liv & Lyst er et eksempel på, hvordan mindre virksomheder kan arbejde sammen, i

stedet for at arbejde mod hinanden.



Dermed styrkes både den enkelte kursusudbyder og de samlede kræfter i branchen.

Som franchise-koncept har Liv & lyst alle fordelene for den enkelte, men tilbyder også friheden til den enkelte, siger daglig

leder i Liv & lyst i Danmark Mona Christensen.

Dyb tallerken

De motivationskurser der nu tilbydes i Danmark er gennemprøvede

fra Norge og Sverige - og til priser, der ligger under de fleste andre kurser.



Netop fordi netværket bygger på kræfter,

der allerede eksisterer, er omkostningerne minimale.



Liv & Lyst uddanner kursus-ledere, der ofte i forvejen arbejder med foredrags-og

kursusvirksomhed.



Mange i branchen føler sig alene og opfatter hinanden som konkurrenter.



- Nu kan kursuslederne

arbejde sammen - i stedet for alle at opfinde den dybe tallerken. Og mange er glade for de netværk, der opstår.



De

bliver hinandens sparringspartnere, fordi de udbyder det samme produkt - og kan den ene ikke tage en kunde, så er det nok en

anden, der kan, siger Mona Christensen.

Samme hammel

En af dem, der har valgt at udbyde Liv & Lyst-kurserne er Ole Friis,

der ellers både holder latter- og kreativitetskurser og vildere ting som firewalking. Han er fristet at Liv & Lyst-ideen,

fordi stress er meget oppe i tiden - og han vil gerne fokusere på overskuddet.



For det giver mere produktive mennesker

og overskuddet gør os sjovere at være sammen med.



- Det er alt sammen kurser, hvor der skabes positiv energi, hvor

man er kreativ, hvor der skabes åben kommunikation og hvor man flytter deltagernes grænser. Derfor er kurser om motivation,

trivsel, overskud og stresshåndtering noget, der matcher den profil, jeg gerne vil have. Det kører på samme hammel,

siger Ole Friis, der også synes, at det er godt, at Liv & lyst-konceptet er så gennemarbejdet.











Brugbare

bud

Kurserne starter godt op, man når dybt og får afrundet godt. Og virksomhederne får nogle meget konkrete bud på,

hvordan de skaber mere trivsel i hverdagen.



- Der bliver holdt én dags-seminarer, hvor virksomhedernes ansatte deles op

i små grupper, der skal give deres bud på, hvordan de mener, der kan skabes mere trvisel.



- Hver deltager skal komme

med ét bud. Men det skal være brugbart - og de skal tro på, at de kan få ledelsen med. Det må ikke

bare være fantasifuldt. På den måde når personalet selv frem til, hvad der giver dem trivsel, fortæller

Ole Friis.

Gennemslagskraft

Bliver det en fordel, at du kan opfatte andre kursusudbydere som dine sparringspartnere i stedet

for konkurrenter?



- Ja det er jo noget af det Liv & Lyst selv slår på.



- Konceptet er jo nyt i Danmark -

men jeg oplever, at det vil være en fordel af udveksle erfaringer. Og er der nogen, der bliver specialiseret, så kan andre

få glæde af erfaringerne, siger Ole Friis



Han er sikker på, at han går meget ud af at være en del

af et forretningsmæssigt koncept.



- Det giver mig mere gennemslagskraft at være en del af Liv & Lyst.



-

Det er bedre end, når Per, Poul og Palle selv opretter forskellige kurser, påpeger Ole Friis.



Ole Friis satser desuden

også på, at det bliver lettere at lave noget godt PR-materiale, fordi man som franchisetager kan "plukke alt det

lækre" fra Liv & Lyst.



Ole Friis håber, at Liv & Lyst Danmark bliver gode til at give kursuslederne

et netværk, hvor der skabes en fællesskabsfølelse.



- For så vil det være et godt sted at høre

til, når man er solo, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen