Berlingske Business

Nyt initiativ i møbelbranchen

Der er brug for akut nytænkning og

forandringer i store dele af branchen, hvis udviklingen skal vendes. Branchens nye vækstmiljø "Udviklingscenter

for Møbler og Træ" står klar til at støtte møbelindustrien med nye initiativer. Antallet af

små og mellemstore møbelvirksomheder i Danmark reduceres betragteligt i disse år. Konkurrencen fra lavtlønslandene

bliver mere og mere mærkbar og truer beskæftigelsen hos især de mindre danske møbelproducenter.


Branchefolk

med indsigt i det internationale møbelmarked har forudsagt, at denne udvikling vil fortsætte, hvis ikke der sættes

kraftigt ind på at tilføre nye og anderledes kompetencer til virksomhederne.


Udviklingen i den internationale møbelfaghandel

-inden for såvel produktions-som detailleddet - går mod større og mere specialiserede enheder.


Der skal mere

fokus på bl.a.


l kompetenceudvikling gennem uddannelse, efteruddannelse og kurser


l øget konkurrencevne gennem

højere produktivitet


l øget designindhold i produkterne


l kapitalberedskab og -størrelse


l branding

af egne produkter


l samarbejde i og mellem alle led i produktionskæden


l lederrollen for at fastholde og udvikle en

konkurrencedygtig møbelproduktion i Danmark.


Udviklingscentret tilbyder nye kompetencegivende og innovative uddannelser inden

for design og kreativitet, produktivitet, ledelse m.v. Desuden tilbydes rådgivning og formidling af viden om nyeste landvindinger

inden for materialer, markedstrends, kurser, konferencer og meget andet - alt sammen udviklet på baggrund af svarene i en omfattende

landsdækkende brancheundersøgelse.


Aktørerne bag Udviklingscentret er Teknologisk Institut, Erhvervsakademi Midt

Vest, Viborg Amt og TIC Danmark. I bestyrelsen sidder førende erhvervsfolk, blandt andet adm. direktør Preben Bager,

HTH Køkkener A/S og adm. direktør Villy Jensen, Tvilum Scanbirk A/S.


TIC netværket vil spille en vigtig rolle

som rådgivere og formidlere mellem virksomhedernes ønsker/behov og centrets tilbud og aktiviteter. Udviklingscentrets

næste store aktivitet er konferencen Mind the Gap, som foregår i lufthavnsmiljøet i Karup Lufthavn den 3. juni

2002.


Konferencen er utraditionel i form og indhold og afholdes som en interaktiv konference med fokus på dialogen om fremtidens

møbelbranche, hvor deltagerne får mulighed for at påvirke initiativerne i det nye Udviklingscenter for Møbler

og Træ. Temaet er en rejse til møbelbranchens fremtid, hvor man benytter sig af at være i en rigtig lufthavn med lydeffekter

fra fly, speak, stewardesser m.v.


Konferencen starter i afgangshallen, hvorefter rejsen fortsætter til attraktioner i London

(fysisk i Karup). Her kan deltagerne tilmelde sig destinationerne Chinatown, Wembley, Soho eller Buckingham Palace, hvor der venter

spændende, lærerige og inspirerende oplevelser! Konferencen henvender sig til beslutningstagere i møbelbranchen,

designere, arkitekter, rådgivere, undervisnings- og forskningsinstitutioner, brancheorganisationer, studerende o.a. med tilknytning

og interesse for træ- og møbelbranchen i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen