Berlingske Business

Nye ledelsesværktøjer overalt

I næsten 40 år var Danish Carbide Tools A/S et alsisk industrieventyr. I skyggen af globale Danfoss og siden Linak præsterede

producenten af præcisions-værktøjer en næsten ubrudt vækstkurve og nåede 120 medarbejdere.





forandrede udsigterne sig dramatisk på bare et par år. Luften gik totalt ud af det vigtige tyske marked samtidig med,

at et fabriksbyggeri til ca. 23 mio. kroner belastede driften. Regningen kom i det seneste regnskabsår med et minus på

over 12 mio. kroner før skat.



Stifterne var løbet tør for ideer til at lede virksomheden, og organisationen

var godt metaltræt.



En kreds af pengestærke investorer i lokalområdet kunne imidlertid se potentialet, og

efter at der var handlet af med kreditorerne, blev der indskudt seks mio. kroner i livsvigtig kapital.



Den gamle bestyrelse

blev udskiftet, og indehaveren af vækstvirksomheden Stein & Meyland A/S i Sønderborg, Jacob H. Bendtsen, satte sig

i direktørstolen -klar til for tredje gang at foretage en U-vending af et selskab.

Gøre tingene rigtigt

Den

43-årige værktøjsmager og ingeniør har ikke spildt tiden siden sin tiltræden i efteråret. Det

fremtidige DCT har ikke råd til at tabe flere skridt, hvis virksomheden skal modstå konkurrencen fra lande, der er langt billigere

at producere i.



- Vi skal investere i automatisering og bruge maskinparken 24 timer i døgnet, og så skal vi have

topmotiverede medarbejdere. Vi behøver ikke løbe rundt med sved på panden, men vi skal være rationelle og

gøre tingene rigtigt første gang -inklusive mig selv, siger Jacob H. Bendtsen.



Han lyder stålsat og nævner

mindst et dusin gange, hvor vigtigt det er at have motiverede medarbejdere for at gennemføre processen med succes. Efter at

beskæftigelsen har været nede at vende på 80, er staben nu oppe på 102 ansatte. De skal ikke vente at blive

mange flere, men til gengæld vil de til enhver tid arbejde med en maskinpark, der er markedets mest effektive. De to nye schweiziske

Agie-trådgnistmaskiner til fire mio. kroner, som med tynde kobbertråde og spænding skærer i stålemner,

har importørens ord for at være landets største og hurtigste.



De øger effektiviteten med 30 pct.

i forhold til de to nuværende maskiner af samme mærke, og de fire enheder passes af samme operatør placeret i produktionscellen

imellem dem.

Nådesløs jagt

Den nye teknologi er knapt pakket ud, inden Jacob Bendtsen har forelsket sig i en

sydeuropæisk, CNC-styret slibemaskine til fem mio. kroner. Han håber, bestyrelsen køber hans argument om, at procestiden

ved slibning kan reduceres med 70-80 pct.



Efterhånden som økonomien stabiliseres, kommer turen til at forny den øvrige

maskinpark, der ellers ikke er præget af mange fortidslevn. Jagten på at spare omkostninger er både nådesløs

og nødvendig.



- Vore kunder vil forlange 30 pct. billigere produkter med kortere leveringstider i fremtiden. Ellers outsourcer

de til udlandet. Jeg har ikke tal på, hvor mange maskinproducenter i vores område, der er faldet fra på få

år, og der vil komme flere til. Mange virksomhedsledere er fastlåste og vil ikke se truslen fra først og fremmest

Kina og Indien, hvor timelønningerne er under en tier i timen, siger Jacob H. Bendtsen.

Alliance med kinesere

Et

af midlerne til at forbedre konkurrencekraften er en nyoprettet indkøbsfunktion, hvis vigtigste opgave er at købe delkomponenter

til 20 pct. af den hidtidige pris fra kinesiske metalvirksomheder. DCT''s version af den globale arbejdsdeling er således, at

kineserne udfører den grovere bearbejdning, der kan tåle fem-seks ugers leveringstid og kan planlægges, mens produkter

med højpræcision og kort leveringstid laves i Nordborg.



- Vi satser meget på at indgå alliancer med

kineserne, så vi kan levere de højtforædlede hårdmetalkomponenter og -værktøjer, som de ikke

er så gode til at producere. Ved at få en vekselvirkning mellem at producere værktøjer og maskinkomponenter

håber vi at kunne gå fra to til tre-fire skift i produktionen, siger Jacob H. Bendtsen.



Uden at kaste sig ud i dumdristige

eksperimenter har DCT valgt ikke at træde i andres fodspor.



Kun få værktøjsfabrikker har speciale i

højpræcision, hvor tolerancerne måles i my, 1/ 1000 mm, på eget målelaboratorium.

Brancher

skal opdyrkes

Virksomheden har fire omtrent lige store forretningsområder: Stanseværktøjer -pulverpresseværktøjer

- emballageværktøjer - underleverancer af maskindele. Især de to sidste områder vil vokse.



- Vi vil

være de bedste inden for et snævert felt af værktøjsfremstilling, og nu kan vi teknologisk også lave

underleverandørarbejder inden for trådgniste-området. Der er markeder, vi ikke har gjort ret meget ved, både geografisk

og branchemæssigt. Vi har ry for at være for dyre, og derfor skal vi have fat i de brancher, der har brug for præcisionsemner,

for eksempel automobil-, fly-og medicinalindustri, siger Jacob H. Bendtsen.



Eksporten er hidtil hovedsagelig gået til Tyskland

og Sverige, og en øget salgsindsats skal opdyrke Norge og de nye markeder, England og Irland.

Alle skal forbedre

sig

For de ansatte har omvæltningerne siden 1. oktober været overvældende. Praktisk taget ikke et skrivebord eller

en maskine står som før, og de fleste har fået nye arbejdsopgaver. Tre værkførere i produktionen er afløst

af syv selvstyrende grupper med specialiserede teamledere.



- Hensigten er at få kunderne til at snakke med den medarbejder,

der skal udføre ordren, så vi får den direkte kontakt. Medarbejderne har taget forandringerne fantastisk positivt,

og ideerne til, hvordan tingene kan gøres bedre, vælter frem, siger Jacob H. Bendtsen.



De ansatte har måttet

vænne sig til at blive målt på præstationer, og at det bliver synligt på opslagstavlen, hvem der er

bagud. Det lægger op til selvjustits i grupperne. Selv er han blevet rykket for en strategiplan af bestyrelsen med Danfoss-chefen

Jørgen Mads Clausens hustru, Anette Clausen, i spidsen.



Alle skal forbedre sig, hvis Danish Carbide Tools skal overleve

og være en rentabel virksomhed i fremtiden, og chefen skal gå foran med et godt eksempel. Firmaet skal ikke betale hans

bil, telefon eller avis, og han skal nok selv betale sin mad i kantinen. For medarbejderne har de seneste måneder været

hård kost. Men dagligdagen er også blevet mere alsidig og spændende - og sundere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen