Berlingske Business
17:41God weekend

Nye aktører vinder frem: Danske mediebosser rasler ned ad magtliste

Public Service-udvalget holder temamøde
DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn. Arkivfoto. Foto:

De traditionelle medier afgiver i disse år magt og indflydelse til nye aktører – især til udenlandske aktører som Google og Facebook. Mediebosserne glider samlet ned af magtlisterne i forhold til sidste år.

Det er direktørerne med magten over pengene, der indtager de øverste pladser, når mediemagten bliver vurderet af ekspertpanelet bag Berlingskes magtanalyse. På den allerøverste skammel er Danmarks Radios generaldirektør, Maria Rørbye Rønn placeret.

Men mediemagt er dog næppe noget, enkeltpersoner har monopol på, men noget, mange mennesker udøver i fællesskab. Det er formodentlig årsagen til, at ingen medieledere har opnået placering i top 10, selv om presse, radio og TV samlet set har ganske stor indflydelse i samfundet.

Lasse Jensen, journalist og mediekommentator ved Jensen & Kompagni, hæfter sig ved, at »selv om disse meningsmålinger om formodet magt næppe helt afspejler reelle magtpositioner i samfundet, når en stækket statsminister er nummer et på listen, giver det grund til eftertanke. Det er tankevækkende for den såkaldte mediemagt, at de valgte mediemennesker ligger i midten eller i den nedre tredjedel af magtpyramiden. Måske fordi de alle repræsenterer traditionelle medier, der alle dag for dag afgiver magt og indflydelse til nye medieformer. Hvis udlændinge – udover Carlsbergs direktør – fik plads på mediemagtlisten, ville Googles og Facebooks chefer formentlig komme i superligaen.«

Mærsk

For Lasse Jensen er magt i medierne, magten over indholdet, ikke mindst nyhedsindholdet og derfor finder han, at det måske er »lidt vildledende, at de øverst rangerende på medierangstien er direktører med magt over pengene, men kun begrænset magt over journalistikken. Det gælder både de øverste chefer for DR, TV2 og JP/Politikens Hus, der har erobret førstepladserne i kategorien. Og det er efter min mening meget interessant, at de såkaldte mediemagthavere tilsyneladende har mistet betydelig magt i det forløbne år, fordi mange af dem er rykket markant ned på listen. DRs Maria Rørbye Rønn fra en 20. Plads til nummer 36. TV2s Merete Eldrup fra nummer 30 til nummer 43. Kun JP/Politikens Stig Ørskov er rykket tre pladser op. Højdespringeren er Politikens Christian Jensen, og det er ikke svært at regne ud, at det skyldes skiftet fra Information til Politiken.«

Danske Bank generalforsamling

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen