Berlingske Business

Ny styrmand med fast kurs

Medarbejdernes ve og vel har altid haft en stor plads i hjertet hos stifteren af Esbjerg Oilfield Services A/S, Henning G. Kruse.

Nu har han sluppet den daglige ledelse i en af de seneste to årtiers største erhvervssucceser i Esbjerg og overladt posten

til en leder med international erfaring. Selv om A.P. Møller-styrmanden, der i 1981 gik i land og etablerede sin egen virksomhed

for at servicere den gryende olie- og gas-industri, viser talent for ikke at blande sig for meget, mærker efterfølgeren

alligevel ansvaret.



- Jeg har overtaget posten med en fornemmelse af, at jeg skal tage vare på et barn, der stadig fylder

meget for Henning Kruse. Jeg mærker tydeligt, at EOS har et ansvar over for 550 familier, og derfor er det vigtigt for mig at

bygge videre på Hennings værdier: Kvalitet og at tage vare på sine ansatte, siger John Andersen, 36 år.



Smedene

på Esbjerg Oilfield Services kan deres kram bedre end de fleste, og hvad angår svejsecertifikater hævder virksomheden

sig også på internationalt plan. Af de ca. 400 ansatte, EOS har beskæftiget på rammekontrakter for de store

Nordsø-operatører, Mærsk Olie & Gas, DONG og Hess, er de 320 svejsere, mens de øvrige er stilladsbyggere,

malere, logistik- og lagerfolk - samt fire sygeplejersker.

Kvalitet skal bære

I fabrikationsdivisionen på land,

bedre kendt som EOS Værftet, har ca. 100 timelønnede travlt med at producere stålkonstruktioner til borerigge og

platforme. Desuden har EOS en funktionærstab på 55 medarbejdere, heriblandt en voksende kvalitetsdivision, der vil få

en stadig mere central rolle i fremtiden.



- Vore QA-folk vil i fremtiden befinde sig lidt mere ude på Nordsøen,

hvor de vil lave alt fra tykkelsesmålinger til dokumentation. Det er kvaliteten, der skal bære EOS i fremtiden, idet vi

på det område kan bruge vores erfaringer bredt. Vi har kun en berettigelse på opgaver, hvor der stilles høje

krav til kvalitet, lyder det stålsat fra John Andersen.



Ånden og kulturen i virksomheden i den yderste ende af Esbjerg

havn har i alle årene været gennemsyret af, at der skal leveres kvalitetshåndværk. I fremtiden skal EOS i

stigende grad selv være i stand til at gennemføre projekter.

Behov for mere klar kurs

- Jeg håber, vi

kan vinde opgaver, der er mere komplekse og værdiskabende. Vi har en god indfaldsvinkel ved at have de dygtigste håndværkere,

men kunderne vil gerne have, at vi leverer totalløsninger. Fremtiden vil vise, at virksomheder med evne til at lede projekter

-uden nødvendigvis selv at have alle kompetencer - vil klare sig bedst, siger John Andersen.



En af udfordringerne for

ham bliver at få sammensat opgaverne på den rigtige måde, så EOS kan lægge den uhensigtsmæssige

rytme med at have forrygende travlt i perioder og derefter drosle kraftigt ned bag sig. En anden bliver at få divisionerne i

en udpræget entreprenørvirksomhed til at arbejde bedre sammen i stedet for at være stater i staten med hver sin puls.



-

Inden jeg kom, havde Henning Kruse reorganiseret, idet der var truffet ubehagelige beslutninger og indført en ny, flad organisation.

Derfor fik jeg hurtigt en stor kontaktflade og berøring med, hvad der foregår, siger John Andersen.



Men oprydningen

i et hierarki med for mange mellemled og beslutningen om at flytte mere ansvar ud i systemet var ikke nok. I det halve år som general

manager indtil 1. november 2003 fik John Andersen ud over engagementet og ejerskabet i staben et indtryk af, at EOS langt fra altid brugte

kræfterne rigtigt - og at der ikke var nogen klar kurs for fremtiden.

De nye divisioner

I den nye organisation har

EOS fem divisioner, der både tager højde for den aktuelle markedssituation og er indrettet til fremtidens arbejdsopgaver.

Aftermarket-divisionen er ny, og den retter sig især mod reparation og ombygning af skibe i Esbjergs nye flydedok, som EOS er medejer

af. Hvor mange nye skibe, selskabet kommer til at bygge, er derimod usikkert.



Servicedivisionen udfører installationsopgaver

på land, ombygger borerigge og udlejer stilladser, ligesom den opererer for vindmøllebranchen, blandt andet med servicekontrakt

på havmølleparken Horns Rev.



- Generelt er målet, at vore ansatte skal kunne mere end gennemsnittet. De skal

evne at kigge på den enkelte opgave og ikke løse den på traditionel vis. Naturligvis skal vi kunne møde

markedsprisen, men vi skal kunne levere en ydelse, der er bedre end konkurrenternes. Derfor må vi bevæge os op i fødekæden

og levere koncepter og totalløsninger for kunderne, så vi kan spare penge for begge parter, siger John Andersen.



At

få hele organisationen i EOS til ikke bare at tænke på i morgen, men også i overmorgen, er en kraftprøve.

John Andersen bruger megen tid på kommunikation med funktionærer og timelønnede samt på at opbygge systemer, der

samler deres ideer op. Ofte har de ansatte nøglen til, hvordan man arbejder mere effektivt.



- Vi er virkelig ordreproducerende,

både med kort og lang horisont. Vi holder hjulene kørende, får ordrer ind - og håber det bedste. Men det behøver

ikke være et enten-eller. Det er når vi har allermest travlt, vi skal sælge os selv. Det har hidtil været

et af problemerne, at vi er forsvundet fra overfladen i seks måneder for løse en stor opgave til kundens tilfredshed,

og at vi derefter har skullet gå rundt med hatten for at finde nye ordrer. Derfor har kunderne helt berettiget spurgt: hvor

har I været henne?, siger John Andersen.



Henning Kruse havde allerede bud efter ham, inden han i to år var general manager

for ABB Vetco Gray i Singapore. Den periode og den forudgående rejseaktivitet i Asien ville han nødig have undværet.



-

Danske ledere mangler generelt international erfaring. Vi har lidt et problem med at tro, at vi herhjemme er så fantastiske.

Jeg bliver faktisk sur af at høre på det. Efter opholdet i Singapore er jeg ikke bange for at omgive mig med folk, der

er klogere end mig. Jeg tror, jeg har lært at kigge på en virksomheds verdensbillede, få det gjort håndgribeligt

og solgt til medarbejderne. Og så køber jeg heller ikke argumentet, at familien skal hjem, når børnene skal

i skole. Man skal tværtimod blive ude, så børnene prøver at gå i skole i udlandet. Det gør

ikke noget, at børnene lærer at sidde pænt i et engelskinspireret skolesystem. Og så gode er vi heller ikke

til at udvikle talent i Danmark, siger John Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen