Berlingske Business

Ny slots-direktør kræver konstant forbedringer

18BUSKokkedal-Slot2.jpg
Kokkedal Slot Copenhagen har fundet et koncept, som virker og som skal videreføres, selv om der er kommet ny mand i dirfektørstolen. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt

Birger Baunhøj Sørensen overtog i sommer posten som ny direktør for Kokkedal Slot Copenhagen. Han vil koncentrere sig fuldt ud om den daglige forbedring – og om slottets forretningsplan, som indtil videre har overgået alle forventninger. Succesen skal fortsætte med ham ved roret.

Artiklen fortsætter under billedet
22bus_kk - Spørgsmål-Svar a.jpg
Birger Baunhøj Sørensen er ny direktør for Kokkedal Slot Copenhagen pr. 1. juni 2015. PR-foto

Hvad er dit mål som ny direktør for Kokkedal Slot Copenhagen?

»Vi har sammen med ejeren lagt en udførlig plan for, hvad der skal ske i de kommende år. Den plan er i sagens natur en forretningshemmelighed, men den følger vi slavisk, og den virker! Slottets ejer, Mikael Goldschmidt, har ønsket at drive et 5-stjernet hotel, der ville give gæsterne en oplevelse ud over det sædvanlige. For at placere slottet i denne kategori har det i begyndelsen krævet store investeringer, som ejeren gennemførte kort efter overtagelsen«.

»Jeg er stolt over, at vi har øget vores vækst, omsætning og belægningsprocent markant i forhold til vores oprindelige forretningsplan. Kunderne har taget fantastisk godt imod vores koncept, og i forbindelse med, at vi åbnede Sodashi Spa, der er en af verdens mest anerkendte, fik vi udviklet et helstøbt koncept, der er med til at give kunden en helt særlig og unik oplevelse. Da vi begyndte, fik vi hurtigt succes med vores konferencefaciliteter, men her på det seneste er det også lykkedes at få leisure-delen til at fungere, blandt andet på grund af Sodashi Spa.«

18TILKokkedal-Slot.jpg

Du kender slottet rigtig godt, da du har været medlem af slottets bestyrelse. Hvordan bliver det at skulle arbejde som direktør og ikke længere som bestyrelsesmedlem?

»Jeg trådte ind i bestyrelsen efter ønske fra ejeren, som ønskede en garvet hotelmand med sæde i bestyrelsen til at kunne rådgive sig i forhold til væsentlige spørgsmål af branchemæssig karakter. Slottets ejer er ganske vist ejendomsmand men ikke hotelmand. Derfor var det relevant, at jeg indtrådte i bestyrelsen. Derudover kendte jeg Mikael Goldschmidt i forvejen.«

Hvorfor blev du direktør for slottet?

»Jeg blev i forbindelse med det forestående direktørskifte kontaktet af ejeren og havde egentlig andre planer dengang. Da vi imidlertid havde drøftet slottets fremtid og ejerens ambitioner, følte jeg, at opgaven var umådelig spændende og valgte derfor at sige »ja« til den udfordring, der lå i at fortsætte gennemførelsen af slottets forretningsplan. Slottets ejer lagde vægt på, at det var en fordel, at netop et bestyrelsesmedlem trådte til som direktør for på den måde at sikre forhåndskendskab til alle væsentlige funktioner og dermed – ret uproblematisk – fortsætte forretningsplanen.«

q

Hvad er det første, du gør, når du møder ind på slottet om morgenen?

»At konsultere mine dygtige medarbejdere og få informationer fra dem om, hvorvidt der er særlige ønsker, krav eller udfordringer, som vi skal tage hensyn til, herunder i særlig grad bemærkninger fra vores kunder. Vi arbejder jo konstant på at forbedre os, og dette er en løbende proces, så derfor er netop denne morgensamtale meget vigtig og har stor betydning for, at vi kan tilrettelægge dagen, så alt forløber perfekt.«

Hvordan går det for Kokkedal Slot Copenhagen – her to år efter at Mikael Goldschmidt overtog det?

»Vores koncept er blevet meget flot modtaget, og vi har fået meget fin omtale i såvel danske som udenlandske medier. Det har naturligvis været med til at hjælpe os til at kunne opnå vores forretningsmål før forventet. Det er vi umådeligt stolte af, og vi er blevet synlige nu – også på den internationale scene. Så kort fortalt: Det hele er lykkedes. En særlig glæde er i den forbindelse også, at vi har været i stand til at tiltrække meget dygtige og ambitiøse medarbejdere, som med deres ihærdige indsats er med til at skabe den oplevelse, som vi gerne vil bibringe vores gæster, når de besøger slottet.«

iss

Hvad er den vigtigste erfaring, du har gjort dig i din karriere?

»Altid at udvise rettidig omhu og være på forkant med at få problemstillinger løst, så kunderne aldrig bemærker de udfordringer, der måtte være med at køre et 5-stjernet hotel.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen