Berlingske Business
07:37DONGs »guldfugle« har fart på

Ny ledelsesstil fik 210 medarbejdere til at vinke farvel til amerikansk succesfirma

Pix-boss
Er du træt af din chef? Hos amerikanske Zappos bliver alle chefer i organisationen nu fjernet. Men ikke alle har lyst til at arbejde under såkaldt Holacracy. 14 procent af medarbejderne har på grund af organisationsændringerne sagt op.

Den amerikanske online sko- og tøjbutik Zappos har mistet 210 - eller 14 procent - af medarbejderstaben, efter at virksomheden informerede om indførelse af ny ledelsesstil.

Farvel og tak. Det var reaktionen fra 210 medarbejdere i den amerikanske online sko- og tøjbutik Zappos, da de blev informeret om, at de ikke længere skulle have en chef i traditionel forstand.

Et notat fra Zappos' administrerende direktør, Tony Hsieh, resulterede i, at 14 procent af medarbejderne valgte at forlade virksomheden. Beskeden fra topchefen var, at Zappos ændrer ledelsesstil og implementerer det såkaldte Holacracy fuldt ud. Det går ud på at skabe større råderum for den enkelte medarbejder - og fjerne lederne i organisationen.

I notatet skrev Tony Hsieh således, at alle ledere bliver fjernet, så Zappos bliver »en komplet selvorgansieret, selvledet organisation ved at sammensætte en række forskellige redskaber og processer.«

Polycracy lægger med andre ord op til større autoritet hos den enkelte medarbejder. Strukturen er et forsøg på at fastholde den iværksætterånd, der typisk er i opstartsvirksomheder, i stedet for at medarbejdere skal rapportere til en overordnet - og dermed risikerer at miste motivation og innovationslyst.

De medarbejdere, som ikke ville arbejde under den nye struktur i Zappos, blev tilbudt en fratrædelsesordning, hvor de som minimum får tre måneders løn, når de stopper.

Organisationen består af cirka 1.500 medarbejdere. Zappos blev grundlagt i 1999 og har hovedsæde i Las Vegas. I november 2009 købte Amazon.com virksomheden i en handel på omkring 1,2 milliarder dollar.

Klik her og se en introduktionsvideo om Polycracy.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen