Berlingske Business

Nu er gode råd gratis

- Hvis I skyder med spredehagl på den måde, så kan I sgu'' lige så godt lade være. I får ikke solgt en eneste, lyder den skarpe udmelding fra Michel Thorlacius, frivillig iværksætterrådgiver og ildsjæl.

På de anden side af bordet sidder Jan Schustin, salgschef i den ny virksomhed Magnetop, som han har startet sammen med tre venner.

- Vend situationen om. Sæt dig i kundens sted. De bliver ringet op af sådan nogle som dig ti gange om dagen. Hvis I ikke får noget form og struktur på jeres markedsføring, så kommer I ingen vegne, fortsætter Michel Thorlacius.

Magnetop leverer reklamefoldere, der samtidig fungerer som køleskabsmagneter. Foreløbig har Magnetop leveret et større parti til Ishøj Kommune, som har fyldt folderen med alt fra svømmehallens åbningstider til oplysninger om kulturelle arrangementer.

Kend kunden

- Vores produkt er nyt i Danmark, faktisk i hele Norden. Selvom vi har solgt en del, så har vi nok skudt meget med spredehagl her i starten, indrømmer Jan Schustin.

- De må I ikke, lyder det prompte fra den anden side af bordet.

- Sørg for at kende dine potentielle kunder godt. Jo mere, du ved om kunderne, jo stærkere står du. Skal du f.eks. ringe en direktør op, så ring før ni eller efter klokken tre. Resten af tiden er de optaget af møder, siger Michel Thorlacius.

Det er kun et par af de meget konkrete råd, som Jan Schustin får med på vejen. Selvom rådene er særdeles kontante, er de også kærlige. Og lige hvad Jan Schustin har brug for:

- En ting er, at vi selvfølgelig selv har gjort os nogle tanker, men det hjælper virkelig med nye ideer. Vi har ikke haft den hit-rate, vi kunne ønske os, og vi kan nu se, at vi har brugt for lang tid på de forkerte kundgrupper, siger han.

Hjælp til selvhjælp

Told og Skat har også fået øje på ASE''s iværksætterrådgivning og møder op som endnu et gratis tilbud til iværksætterne.

Logikken er, at hvis Told og Skat hjælper iværksætterne lidt i opstartsfasen, kan man forebygge nogle af de skattemæssige problemer, der evt. senere kunne opstå:

- Det er en slags hjælp til selvhjælp. Men når jeg sidder her i aften, er det jo især fordi, vi ser iværksætterne som medspillere og ikke længere som modspillere, siger Niels Jørgen Christophersen fra Told og Skat.

- Mange iværksættere ved naturligt nok ikke meget om skatteforhold, hvis de f.eks. skal ansætte deres første medarbejder. Hvor skulle de også vide det fra. De har brug for en lang række helt basale råd, siger han.

Arrangementet er stablet på benene af ASE, A-kassen for Selvstændige, og skal hjælpe både medlemmer og potentielle medlemmer over de værste forhindringer, en iværksætter kommer ud for. Endvidere udgiver ASE brochuren: Gode råd til iværksættere. Gode råd har det med at blive til noget når man runder det med andre, derfor har vi disse iværksætter vagter, hvor iværksættere kan møde fagfolk og få individuel rådgivning og vejledning siger Lars Ginderskov. regionschef i ASE. Og fordi iværksættere aldrig har ret mange penge, giver det ikke meget mening at tage sig betalt for rådgivningen, siger Lars Ginderskov:

- Det interessante er, at folk mangler den type rådgivning. Det er ildsjæle, der yder rådgivningen, og de gør det ganske gratis. Men rådgiverne håber måske at få ordrer hjem på længere sigt, fortæller han. Ved arrangementerne, som finder sted cirka en gang om måneden, giver også advokater og revisorer gratis rådgivning.

- Det er især markedsføring, som iværksætterne ønsker hjælp til. Men det er også de kedeligere ting som revision, skattespørgsmål og advokathjælp, iværksætterne er ude efter. Og her får de en hjælp, det ville være meget dyrt at købe ude i byen, siger Lars Ginderskov.

ASE afholder løbende iværksættervagter og iværksættermøder i sine 13 regioner landet over.

Faktaboks:

8 gode råd til iværksættere

- Sørg for at have familiens fulde opbakning.

- Kend dine stærke og svage sider. Få hjælp til det, du ikke er god til.

- Arbejd stuktureret og målrettet.

- Forbered dig grundigt og vær sikker på, at grundlaget for at drive virksomhed er til stede.

- Gør rigeligt ud af din markedsføring, så omgivelserne ved, at din virksomhed er startet.

- Hold humøret oppe og de faste omkostninger nede.

- Vær ikke for optimistisk, når du udarbejder budgetter.

- Vær altid ajour med dine regnskaber og budgetter.

Kilde: ASE - A-kassen for Selvstændige. www.ase.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen