Berlingske Business
15:34Wall Street åbner med små plusser

Novozymes kamp for at forudse det ukendte

Billede
Peder Holk Nielsen er en af hovedtalerne på konferencen Ledelse der styrker 6. oktober. Her taler han om Ledelse i mødet med det ukendte – slagkraftig innovation og øget fleksibilitet.

CEO Peder Holk Nielsen står i spidsen for Novozymes, som har gennemlevet flere bølger af transformerende teknologi og leveret slagkraftig innovation til kunderne. Der kræver både langsigtede strategier og tid til at eksperimentere, lyder opskriften.

Når man skal styre en virksomhed gennem det ukendte – den næste slagkraftige innovation, der kan ændre verden – handler det om at være forberedt på ting, som man ikke kan forudse. Det fortæller Novozymes CEO, Peder Holk Nielsen til Ingeniørforeningen IDA forud for hans indlæg som hovedtaler på konferencen Ledelse der styrker.

Peder Holk Nielsen, der står i spidsen for Novozymes, har arbejdet med bioteknologisk innovation i 32 år og er helt opmærksom på, at hverken han eller virksomhedens forskere med 100 procents sikkerhed har noget bud på, hvad det næste store, teknologiske, kvantespring vil være i Novozymes.

Siden 2013 har han været Novozymes administrerende direktør, som driver forskning, udvikling og fremstilling af primært bioteknologiske løsninger –  de enzymer og mikroorganismer, der blev brugt i et hav af industrier og til mange forskellige ting.

»Lige nu er en af de mest banebrydende bioteknologiske opdagelser, det der kører rundt i vores vaskemaskiner. Vi kan med enzymer vaske rent ved meget lave temperaturer, og enzymer reducerer brugen af kemikalier. Det er sådanne transformerende teknologier og innovationer, der kan ændre verden. Det er vores forretningsmodel: vi skal med vores forskning bringe resultater ud i verden – i form af løsninger og produkter – som giver kunderne fordele i for eksempel at udnytte ressourcerne bedre og reducere udgifter til energi,« siger Peder Holk Nielsen, der har dedikeret sin karriere til industriel bioteknologi.

Billede

Gnisterne springer i kundesamarbejdet

Novozymes har med 6.400 ansatte haft stor succes med flere bølger af transformerende teknologi, der har givet kunderne slagkraftig innovation. Hvert år bruger selskabet 13-14 procent af omsætningen til forskning og udvikling i de teknologier, hvor det går rasende stærkt. Her skal kundernes konkrete behov og verdens behov for bæredygtige løsninger mødes.

»Som sagt kan vi i dag ikke forestille os alt det, som vores viden og teknologier her i Novozymes kan gøre om nogle år. Men vi ved, at vi skal hjælpe vores kunder med at være energi- og ressourceeffektive og producere bedre og billigere. Det er vores værktøjskasse. Der er lige nu en eksplosiv fart på forskningen i, hvad naturen kan bruges til. Vi forstår naturen mere og mere – og alligevel er der også meget, vi ikke forstår,« siger Peder Holk Nielsen.

Dér hvor gnisterne virkelig springer, er i samarbejdet med kunderne. For eksempel, når der er et behov for at vaske for lavere temperaturer, enzymer der gør det muligt at lave biobrændstof ud af affald eller at bruge mikroorganismer til plantegødning. Her skal Novozymes kunne tænke i teknologiske løsninger, som kunderne ikke havde tænkt på.

»Vi får virkelig sat et fodaftryk på miljøbelastningen på verdensplan, når vi leverer teknologi, der ændrer de vaskeprocesser, som ligger ude hos forbrugerne.  Hvis alle husstande i Europa vasker ved 30 grader i stedet for 40 grader, ville der kunne spares strøm svarende til to millioner husstande og det ville betyde seks million ton CO2 mindre. Derfor gør det en forskel. Vi skal hele tiden være tæt på kunderne og markedet – for det er deres problemer, vi skal løse,« siger han.

lars

Tingene ændrer sig-strategien

Skal Peder Holk Nielsen sætte en formel på, hvordan han som CEO imødekommer det ukendte og styrer virksomheden og aktionærerne igennem de muligheder og risici, som kendetegner transformerende forskning – er det overordnet kombinationen af langsigtede strategier og det at give rum for at eksperimentere.

»Lige nu er der en eksplosion i mængden af genetisk information. Vores udfordring er at koble al den viden med de behov, der er på verdensmarkedet. For vi kan skabe helt nye muligheder. Vi skal derfor både have langsigtede strategier for de teknologier, vi behersker lige nu, men vi skal også være de bedste, i den nye verden, som vi endnu ikke kender,« siger han og uddyber:

»Den strategi, vi har, er at være åbne overfor, at tingene ændrer sig hurtigt – og vi er bevidste om, at vi kun kan definere udviklingen inden for vores eget felt. I det sidste århundrede var det kemien, der var omdrejningspunktet om innovation – nu er vi i biologiens århundrede. Vi skal forstå, hvad der sker i naturen. Vi skal finde bedre og mere bæredygtige måder at frembringe fremskridt på.«

NNIT

Giver rum for eksperimenter

For at lede medarbejdere til at holde gejsten i en verden af disruptive teknologier, skal de langsigtede strategier sikre, at der er plads til det lange seje bundtræk.

»Vi kan ikke lave strategier om, at vi ved, hvad vi skal lave om tre år, men vi kan lave strategier, som drager nytte af nogle bestemte teknologier. Vi skal så også altid huske ikke at sætte alt ind på én hest. For pludselig kan det være, at de teknologier, vi ikke regner med, er dem, der rykker,« forklarer Peder Holk Nielsen.

Totalt er 20 procent af Novozymes medarbejdere knyttet til innovations- og forskningsprojekter. De skal hver dag gå på arbejde fulde af energi og med en god portion motivation.

»Vi er nødt til at give plads til at eksperimentere – også uden helt faste mål – for vi skal skabe dynamik og begejstring. Sidste år blev vi også kåret som verdens bedste arbejdsplads for forskere. Vi tror på, at vi netop skal skabe rum for forskere, for det er dem, der kan rykke selskabet nye steder hen i 2020, 2025 og 2030,« fastslår Peder Holk Nielsen.

En anden faktor er at have et tæt samarbejde og netværk med verdens universiteter og den nyeste forskning.

Billede

Bæredygtighed er en god forretning

Novozymes har også knyttet forretningen op på nogle af FN’s 17 bæredygtighedsmål. Ikke af filantropiske årsager, men fordi de tror på, at det er måde at drive en god forretning.

»Vi løser ikke verdens store problemer alene – vi er nødt til at samarbejde. Selvom vi ved, at vi er ved at gå til i CO2-udledninger, er der stadig 4,5 milliarder mennesker, der ikke kan få den energi, de har brug for. Derfor går vi ind i partnerskaber med FN, andre virksomheder, myndigheder og Verdensbanken. Vi skal nemlig finde løsninger på både at reducere CO2-udledningen og samtidig brede energien ud til flere,« påpeger Peder Holk Nielsen.

Stolthed over Novozymes

Beviserne på, at det lykkes, viser sig også, når Fortune netop har kåret Novozymes i top ti af virksomheder, som kommer til at lave om på verden. Verdensnaturfonden har også sagt, at Novozymes teknologier laver om på den måde, vi lever på – og Forbes har tidligere udnævnt Novozymes til en Global Climate Changer.

»Det betyder noget for os at gøre en forskel. Når vi ender på sådanne lister, så bruger vi det til at skabe gejst internt. I vores klimaundersøgelser, så er stoltheden over det, vi leverer, altid det, der ringer allerhøjest. Dét bruger vi også, når vi rekrutterer: Vi gør verden til et bedre sted. Det er fedt, fordi det samtidig er en god forretning,« konkluderer Peder Holk Nielsen.

Mød Peder Holk Nielsen på Ledelse der styrker 2016 – Danmarks største konference om og for ledere.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen