Berlingske Business

Nordea-chef: "Jeg græd, da jeg skulle fyre ansat«

Kvinder skal turde fejle på vej op af karrierestigen. Det mener Marianane Egelund Siig, der selv begyndte at græde, da hun som ung chef skulle fyre en medarbejder.

Det siges, at man skal falde af hesten omkring 100 gange for at blive en god rytter. Måske skal man også skvatte af direktørstolen nogle gange, før man lærer at træffe rigtige beslutninger.

Det er budskabet fra Marianne Egelund Siig, der er head of Diversity hos Nordea, hvor hun blandt andet arbejder med at få mere mangfoldighed i ledelsen.

24BUSCarlsberg-Bryggerierne.jpg

Én af Nordea-chefens pointer er, at kvindelige ledere generelt er mere nervøse for at begå fejl. Dermed går de også i højere grad glip af nogle af de vigtige erfaringer, der kommer ved at fejle.

»Jo tidligere man kan komme ind i lederposition og jo tidligere man kan begå de fejl, man jo gør, jo mere kan man lære sig selv og sine styrker og begrænsninger at kende og blive en stærk og mere robust leder,« siger hun til Berlingske Business Tv.

Marianne Egelund Siig har selv været leder i 20 år og har ifølge eget udsagn begået masser af fejl. En af dem hun selv bedst husker, da hun som ung chef skulle afskedige en medarbejder.

dd

»Det var mig, der græd, og han var så forstående, « siger hun og fortsætter med at fortælle, at det hele endte godt og medarbejderen hurtigt fik et andet job:

»Men jeg var bare så ung, og det var det værste, jeg nogensinde havde prøvet. Senere bliver man jo klar over, at dine egne følelser ikke er dem, der skal fylde i den situation.

Se hele interviewet i tv-klippet, hvor Marianne Egelund Siig også fortæller om det, hun kalder »det nordiske mysterie« og kommer med flere råd til kvinder, der gerne vil nå helt til tops.

ambitioner

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen