Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Nogle virksomhedsejere har svært ved at tale om generationsskifte

Håndværksrådet og FRR gennemførte en generationsskiftekonference den 6. marts

2002, hvor Økonomi-og Erhvervsminister Bendt Bendtsen gav et indlæg om vigtigheden af gode generationsskifter.


Forbedringer

inden for de "hårde" områder som eksempelvis skatteforhold var et gennemgående tema i flere af indlæggene,

men en løsning af de skattemæssige forhold er oftest ikke tilstrækkeligt til at sikre et godt generationsskifte.




Det er også vigtigt at sætte fokus på de bløde områder, som eksempelvis forholdet mellem den

ældre og den yngre generation - typisk forholdet mellem far og søn, som det fremgår af følgende lille eksempel

fra det virkelige liv.



Kan ikke eksporteres

I forbindelse med en igangværende eksportkampagne kontaktes TIC af en

ung mand, som ønsker hjælp til at etablere et salgskontor i Nordtyskland.


TIC''s uvildighed - kombineret med fokus

på helheden - betyder, at TIC via dialog forsøger at skabe overblik over virksomhedens situation.


Under denne dialog

viser det sig, at virksomheden endnu ikke er begyndt at "eksportere til Sjælland". Derfor stiller vi spørgsmål

ved, om det så er rigtigt at begynde eksport til Nordtyskland?


Virksomhedens ejer, som viser sig at være den unge

mands far, ønsker ikke at frigøre produktionskapacitet til den produktgruppe, som sønnen vil eksportere til Nordtyskland.


Dialogen

viser, at der ligger et uafklaret generationsskifteproblem gemt i virksomheden. De to generationer har ikke ofret tid på at

tale om generationsskifte, og sønnen forsøger nu at "eksportere" sig fra problemet.









Nødvendig

dialog

Et fællesmøde med de to generationer bliver starten på et udviklingsforløb, hvor de to generationer

begynder at tale om deres ønsker, forventninger til hinanden og fremtiden. De fortsætter med at planlægge, hvad

der skal ske, hvem der skal gøre hvad, og hvornår de forskellige ting skal gennemføres.


Sønnen får

ansvar for en række konkrete opgaver, som han skal løse, og samtidig påbegynder han en lederuddannelse. Endvidere

skal senior blive bedre til at give plads til junior.


Organisationens øvrige medarbejdere bliver orienteret om planerne,

og derved reduceres den usikkerhed om fremtiden, som har præget organisationen i de seneste par år.









Proffer

med

Ledelsesmæssigt styrkes virksomheden med et professionelt bestyrelsesmedlem, som selv har gennemført generationsskifte,

hvor han har overtaget sin fars virksomhed. Disse erfaringer bliver nyttige for planlægningen af generationsskiftet.


Dialogen

mellem TIC og virksomheden har også fokuseret på den "hårde" del af et generationsskifte, og det har medført,

at der er blevet inddraget en revisor med speciale i de skattemæssige forhold omkring generationsskifte.


I familien bag

virksomheden var der ingen søskende, der skulle tages hensyn til i planlægningen.


Men ofte er der både en

eller to søskende, som har forventninger til generationsskiftet - det kan være i forhold til egen rolle i virksomheden, eller

det kan handle om, hvilken værdi de mener, at virksomheden har.



Blødt og hårdt

Et succesfuldt genera

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen