Berlingske Business

Netværk er værdifuldt – også for kvinder

 gfgfds4354325gsdfg
Vibeke Skytte, direktør i interesseorganisationen Lederne. Foto:

Ofte, når jeg er sammen med lederkolleger på alle niveauer, benytter jeg lejligheden til at gøre reklame for professionelle netværk med andre ledere. Værdien af netværk kan nemlig ikke overvurderes – uanset, om vi taler inspiration til det daglige lederjob i almindelighed og udfordringerne i jobbet i særdeleshed, om at skabe nye relationer, eller det handler om netværk som døråbner til nye job- og karriere­muligheder.

For nylig talte jeg med en yngre kvinde, som har haft meget stor gavn af at gå til møder i en netværksgruppe udelukkende for kvindelige mellemledere. Denne type af kønsadskilte netværk kan der være argumenter både for og imod, men essensen for den pågældende leder var, at hendes udbytte havde været kæmpestort og at hun havde forladt alle de netværksmøder, hun hidtil havde deltaget i, med følelsen af at være beriget. Samtidig havde hun også oplevet flere situationer, hvor hun kunne bidrage med viden og ideer til gavn for andre deltagere.

Min snak med kvinden fik mig til at tænke på et interview tidligere på året i Berlingske med Danmarks første kvindelige general, Lone Træholt. Her luftede hun den interessante iagttagelse, at kvinder skal blive meget bedre til at bruge og indtræde i netværk.

»Mænd bruger det at netværke helt fra barndommens leg. Det er fuldstændigt naturligt for dem. Jeg forstod det først efter omkring 30 år i Forsvaret, selv om det foregik omkring mig. Indtil da fokuserede jeg på at være dygtig og gøre mit job. Det måtte række. Det rækker også, men der åbnes flere muligheder, når det kombineres med netværk,« sagde Lone Træholt.

23BUSBusiness-podcast-Talen.jpg

Videre hed det fra generalen:

»Kvinder skal blive bedre til netværk. Det er en måde at gøre sig synlig på. Heldigvis har unge kvinder fået en anden opdragelse og har lettere ved at bide til bolle på de krævende job end kvinder, der som jeg selv er vokset op med klassiske kønsmønstre. Men kvinder er nogle gange for dårlige til at sælge sig selv«.

Grundlæggende har jeg det altid lidt svært, når mænd og kvinder – og for den sags skyld drenge og piger – sættes i meget kategoriske båse: »Kvinder er sådan, og mænd er sådan!« Ikke desto mindre er den skinbarlige virkelighed, at der dels fortsat er en stor overvægt af mænd i topledelse, dels er virkeligheden jævnfør Ledernes nye og netop offentliggjorte lønstatistik, at der for 15. år i træk er en markant forskel på den løn, som mandlige og kvindelige ledere får.

479633479.jpg

Så med disse triste fakta in mente er det alligevel værd at lytte, når Lone Træholt og andre kommer med bud på forklaringer på nogle af de kønsmæssige forskelle i arbejdslivet. Og jeg tror helt afgjort, Lone Træholt har en pointe, når hun peger på, at der er en tendens til, at mange kvinder, som er vokset op med klassiske kønsrollemønstre, generelt har sværere ved at gøre opmærksom på sig selv end mænd og derfor blandt andet kan have sværere ved at indgå i netværk. Mange af disse kvinder er hårdtarbejdende og pligtopfyldende, både på arbejdet og i hjemmet, og måske også lidt for »pæne« og tilbageholdende, når der opstår jobmuligheder, når de forhandler løn, og når det i øvrigt gælder om at sætte sig selv forrest.

Og så er der jo, ikke at forglemme, prioriteringen. Dét at gå til et netværksmøde og beslutte sig for at bruge nogle timer af en dag på det er jo en prioritering og samtidig en bortprioritering af andre opgaver. Og her er der nok en tendens til, at mænd er bedre til at beslutte sig for, at der skal være tid i kalenderen til eksempelvis net­værks­møder.

Men der er håb forude. For heldigvis oplever jeg, på linje med Lone Træholt, at den nye generation af kvinder på arbejdsmarkedet er langt bedre til at gøre opmærksom på sig selv, stille krav, være åbne om deres høje ambitioner – og om nødvendigt også engang imellem benytte de spidse albuer.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

08BUSSoeren-Skou-170729.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen