Berlingske Business

Nepotisme er ødelæggende for tilliden

215747605.jpg
Torben er underdirektør i en statslig styrelse. En stilling som HR-konsulent blev for en måneds tiden siden ledig, og Torben synes, at hans nevø er en perfekt kandidat til stillingen.

Offentlige ledere skal være deres ansvar bevidst og ikke lade personlige relationer få indflydelse på deres dømmekraft.

I sidste uges dilemma på business.dk var lederen Torben i tvivl om, hvor langt han kan gå for at få sin nevø ansat i en stilling som HR-konsulent i styrelsen, hvor Torben selv er underdirektør. Stillingen skal besættes så hurtigt som muligt, og nevøen har kvalifikationerne og kan starte når som helst. Torben overvejer at undlade at slå stillingen op eller slå den op, men alene indkalde nevøen til samtale.

Erhvervsjurist og teamchef hos Lederne Jakob Bork forklarer, at lønnede stillinger i det offentlige altid skal slås op, medmindre stillingen falder ind under de såkaldte undtagelsesregler. For eksempel, hvis en stilling er under et års varighed.

215747605.jpg

»Men der er faktisk ikke regler for, hvor mange man skal indkalde til samtale. Kravet er, at man i rekrutteringen ikke fremmer egne interesser. Der skal foretages en saglig og objektiv vurdering af kandidaterne. Hvis det virkelig kun er nevøen, der matcher stillingen, så er det i orden kun at indkalde ham. Men oftest vil man jo have en håndfuld egnede kandidater, som alle bør have chancen for at komme til jobsamtale,« siger Jakob Bork.

Han anbefaler klart løsning nummer tre, hvor Torben giver sin nevø et tip om, at stillingen er blevet slået op, og at han kan søge den på lige fod med andre. Der er nemlig gode grunde til, at man har regler for at undgå nepotisme i det offentlige.

»I det offentlige har man rigtig mange »ordentlighedsregler.« De er lavet for at sikre god forvaltning og ikke mindst bevare tilliden til det offentlige. Det er borgernes følelse af retssikkerhed, der er på spil, og derfor må ledere ikke handle på en måde, hvor de kan mistænkes for at fremme egne interesser,« siger Jakob Bork.

346968260.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen