Berlingske Business
15:08Globalt vækstestimat får et løft

Når pligten dræber

hh
Portræt af de fire skribenter i Berlingske Business Søndag Merete Wedell-Wedellsborg, Alfred Josefsen, Stephen Bruyant-Langer og Charlotte Mandrup. Foto:

Sidste søndag opfordrede Stephen Bruyant-Langer til at vælge lysten frem for pligten. Det er et budskab, der er meget relevant for de mange overarbejdede ledere, der har kurs mod udbrændtheden. Men netop for de mennesker, der allerede har ladet pligten få overtaget, er det nemmere skrevet end gjort. For de kan ikke længere mærke lysten.

Lysten er noget af det første, der forsvinder, når overanstrengelsen har bidt sig fast. Din humoristiske sans, dit mod, din energi, din fantasi, din empati er andre kvaliteter, der kan forsvinde ned i det pligtdrevne arbejdshul. Overanstrengelse er bl.a. karakteriseret ved, at alt bliver en pligt. At løbe bliver en pligt, at lege med børnene bliver en pligt, at have sex bliver en pligt.

Det, der engang var drevet af lyst, er i karrierens og forældreskabets navn, blevet til slid, vane og pligt. Det store engagement i jobbet, de høje krav man stillede sig selv, de store arbejdsmæssige belastninger man overlevede, har tæret og efterladt en kronisk stress. Længe-varende kronisk stress bliver til udbrændthed.

»Udbrændthed er den hyppigste årsag til, at raske mænd får blodpropper, og den anden hyppigste årsag til blodpropper hos raske kvinder kun overgået af rygning.« (Østerbro-undersøgelsen, 2015)

Der er altså rigtig god grund til at passe på, at lysten ikke bliver til pligt, der bliver til overanstrengelse.

Den dag, du hører dig selv svare: »Det ved jeg ikke« på spørgsmålet om, hvad du har lyst til, er det tid at begynde rejsen tilbage. Tilbage til det jeg, der kan mærke sig selv, inklusive hvad du gerne vil med din karriere, hvad du ønsker og har lyst til.

Det er en rejse gennem kroppen, hvor du genopdager de signaler, der fortæller dig, om det valg, du træffer lige nu, er drevet af vane, pligt eller lyst.

Det er en træning i at iagttage de tanker, der ledsager dine aktive og passive valg.

Det er at fange dig selv, når du siger »jeg er nødt til«, »jeg skal«, »det kan jeg ikke«.

Det er tålmodighed og accepten af, at det har taget årevis for dig at slippe kontakten med dine dybt personlige valg og drivkræfter, og derfor vil det også tage tid (dog ikke årevis) før du kommer tilbage til dit eget udgangspunkt.

Den mest effektive måde at genoptræne din evne til at registrere kroppens signaler, er gennem daglig kropsscanning:

Find et sted, hvor du kan sidde i fred i 10 minutter.

Start med issen og bevæg dig gennem kroppen.

Stil dig selv spørgsmålet, »hvad sker der her?« for hvert eneste sted i kroppen: på toppen af hovedet, i panden, i kæberne, i brystet, i fingrene, i hofterne, i læggene etc. etc.

Undlad at bedømme det, du mærker som godt eller dårligt, blot registrer signalerne med neutral nysgerrighed.

Efter nogle uger med daglig kropsscanning vil du opleve, at du meget bedre kan mærke, hvad du føler, herunder hvad du har lyst til at stille op med din karriere.

Det er dog de færreste, der kan foretage et karriereskifte fra en ensom kontorstol. Det er for svært at tænke ud af boksen, når man sidder der alene bag skrive-bordet, eller i kedsommeligt selskab i mødelokalet. Mit bedste råd, hvis du vil lægge din karriere om, er at tale med folk. Sæt kaffemøder op med dine kontakter. Flere om ugen. Snak med alle der kommer din vej. Spørg, hvad de laver, hvorfor de gør det, hvad de får ud af det, hvordan det er. Stil spørgsmål og lyt. Lad være med at bringe din egen karriere på banen, men blot lyt til andres erfaringer og drømme. Lad dig inspirere.

Spring ikke ud i et fuldt forpligtende nyt job, med mindre du virkeligt kan mærke at det er det rigtige. Sig i stedet ja til noget midlertidigt, der føles 60-70 pct. rigtigt. Eksperimenter. Prøv dig selv af i et nyt miljø. Registrer dine reaktioner. Drag erfaringer. Lær dig selv at kende i en ny kontekst.

Byg videre på dine kernekompetencer. Ingen vil betale dig en hyre for dine interesser alene. Fortsæt med at sælge dine kompetencer (ikke din tid, ikke din sjæl), men gør det i et miljø og i en form, der giver mening og glæde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen