Berlingske Business
17:42

Når medarbejderne ikke parerer ordrer

chef

Du har kun seks måneder til at gennemføre missionen i Letland, og foreløbig er status, at mange af medarbejdere ikke gør, hvad de skal.

Du er produktionschef i en ekspanderende virksomhed med afdelinger i flere lande. For nylig har I besluttet at udvide også til Baltikum, herunder Letland, og du er blevet udpeget til at stå i spidsen for opførelsen af en ny fabrik. Du har før været udsendt på tilsvarende missioner i både Spanien, Storbritannien og Østrig, hvilket er forløbet til alles tilfredsstillelse.

Men denne gang er det anderledes vanskeligt. Du har 14 medarbejdere, alle fra Letland, og du oplever gang på gang, næsten dagligt, at mange af dem ikke udfører de opgaver, du giver dem. De er altid meget høflige, når opgaverne bliver præsenteret, men de udfører dem bare ikke.

Du har vendt sagen med din nærmeste medarbejder, teamlederen Erki, der i øvrigt er uddannet i Tyskland. Hans forklaring handlede om selve din ledelsesstil: ”I skandinaver har det svært her i Letland, og du er ingen undtagelse. Medarbejderne tager jer simpelt hen ikke seriøst,” sagde Erki. Han tilføjede: ”En chef er ikke en ven. Du skal vise dem, at det er dig, der bestemmer. Du skal ikke stille spørgsmål og holde møder, men give ordrer og fortælle, hvordan arbejdet skal laves.”

Du har kun seks måneder til at gennemføre missionen i Letland, og foreløbig er status altså, at mange af medarbejdere ikke gør, hvad de skal.

Hvad gør du nu – stem og kommentér nedenfor

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen