Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Når man ønsker en mindre stilling

25BUSJenny-2-174143.jpg
Jenny Blake har i USA sat fokus på topchefers mulighed for at træde tilbage i de meniges rækker. PR-foto

Hvordan træder man tilbage med værdighed, når man har været topchef. Det debatteres i USA lige nu.

Egentlig er problemet ældgammelt og kan besvares på mange måder. Hvis man har været topchef i mange år, hvordan træder man så nedad karrierestigen og bliver en del af de ­menige medarbejdere igen, hvis det er det, man ønsker. Og det er der åbenbart en del, der gør, for den debat har været central i nogle af de amerikanske aviser i de seneste måneder.

For normalt træder en topchef tilbage eller bliver fyret og fortsætter måske så med en række bestyrelsesposter. De færreste fortsætter som menige medarbejdere enten i virksomheden eller i en anden af den simple grund, at de færreste vil ansætte dem, fordi de har et imponerende CV med konstante karrierestigninger og hop mellem flere store virksomheder.

En af dem, der har skrevet en bog om det, er en tidligere uddannelseschef i Google, Jenny Blake, som er aktuel med bogen »Pivot: The Only Move That Matters Is Your Next One« om kunsten at kravle nedad i karrieren. Og ja, hun er kun 32 år og beskriver sig selv om »coach« på sin web-site – og det kan enhver komme at sige.

ledelse

Men hun bliver taget alvorlig trods sin unge alder i en sådan grad, at hun har fået business-siderne til at reflektere over det at skifte job fra toppen af virksomheden til gulvet.

De ting, jeg har læst om hendes råd, er nærmest banaliteter, men det skal de måske også være. For det er selvfølgelig svært, hvis man i 20 eller 30 år har indtaget en ledende rolle i en virksomhed at gå »baglæns« og sætte sig blandt medarbejderne igen og være »seniormedarbejder«, eller »specialkonsulent«.

Folk omkring dig vil i lang tid stadig betragte dig som chefen, og i de øverste lag vil det heller ikke altid blive modtaget med begejstring. For hvad er man ude på. Man har trods alt en temmelig stor viden om den ­strategi, virksomheden forfølger, og ikke mindst en stor viden om sine medchefer, som man ikke skal dele ud af. For chefer opfører sig også fjollede bag lukkede døre, siger dumme ting og begår idiotiske handlinger – altsammen noget som holdes inden for ledelses­rummets fire vægge. Indtil altså at en af cheferne forlader lokalet og sætter sig blandt medarbejderne.

vibeje

For lige at undgå nogen former for sammenligninger. Ja, jeg har været chef på Berlingske og har frivilligt taget skridtet væk fra en ledelsespost til en almindelig reporterstilling. Ganske vist i udlandet. Men det har jeg gjort. For jeg er så heldig, at jeg er i et fag, hvor den slags karriereskift er normalt, og hvor masser af chefer ender i solide journalistiske stillinger også i den virksomhed, de har været chef i. Så i min branche er det ikke ualmindeligt. Men det er det i andre. Man ser sjældent en bankdirektør sætte sig ved kassen igen, fordi han altid har drømt om det, lige indtil han altså begyndte at stige opad i karrieren.

Men hvad er så rådene fra Jenny Blake.

  1. At man planlægger skridtet i god tid.
  2. At man udser sig nogle rollemodeller, som har gjort det samme.
  3. At man tænker positivt om sin beslutning.
  4. At man – når man skal fortælle sine ­chefer det – er meget specifik om, hvad man vil, hvorfor man vil det og ikke mindst at forelægge nogle planer for cheferne, der godtgør, at det vil være en gevinst også for firmaet, at man nu indtager en ny »speciel« stilling.
  5. Og at det ikke er et forsøg på at lande på en mellemstation inden pensionsalderen.

Det lyder altsammen godt. Især det med at lægge planen. For jeg giver forfatteren ret i, at man skal fremlægge nogle visioner for sit fremtidige arbejde præcist som om, at det var en strategiplan for en ny udvikling af firmaet. Ellers har ens chefer det nemlig svært ved at se fordelene i jobskiftet. Med mindre altså at de vil af med en. Men det er en helt anden historie, som ikke ender godt, hvis det er tilfældet. For når man først har smidt sit sidste kort, så har man ikke mere tilbage end at vente på et forhåbentligt positivt svar.

Leder

Og Jenny Blake ser mange muligheder i beslutningen og hævder, at i den situation er det ofte sådan, at ledelsen ser meget positivt på det, fordi det er sjældent, at folk med ­specialviden vil »nedad« i systemet. Derfor kan man – hvis man altså er heldig – få det som man vil og få ny energi i arbejdet til glæde for både virksomheden og en selv.

Selvfølgelig er det aldrig let. Men hendes råd bliver meget omtalt, og det vidner om, at der i virksomhederne sidder mange, der er blevet chef ved et tilfælde, og som ­sidder og drømmer om at »vende« tilbage til det udgangspunkt, man havde som ung.

couple and banking agent discussing

Hvis det er tilfældet, så er der uanede muligheder rundt om i virksomhederne for at udnytte en guldgrube af viden på en ny og konstruktiv måde. Det er bare ikke normalt. Men det skulle det måske blive. For der er ingen tvivl om, at det kan udnyttes også på en positiv måde, hvis man læser den respons, som Jenny Blake får på sine råd.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen