Berlingske Business

Når målstyring spænder ben for samarbejdet

team

Chefen oplever, at virksomhedens nyligt indførte performancekultur medfører intern konkurrence.

Den danske afdeling af et internationalt kosmetikfirma har for nylig indført præstationsledelse og målstyring som middel til at opnå bedre resultater.

PR-chefen har - efter den første begejstring over de konkrete mål og den meget synlige vej til at opnå succes - fået øje på nogle ulemper.

PR-chefen bevæger sig i kraft af sin jobfunktion naturligt rundt i alle husets afdelinger, og han kan ikke undgå at bemærke, at klimaet er forandret. Hvor firmaet plejede at være et hus, hvor alle arbejdede i samme retning, er der nu tegn på, at de forskellige afdelinger konkurrerer og decideret modarbejder hinanden i kampen for at nå deres mål.

Det ser ud til, at performanceledelsen har medført, at alle nu arbejder for at opfylde egne KPI’er i stedet for at arbejde sammen om at opfylde virksomhedens fælles mål.

Deltag i dilemmaet:

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen