Berlingske Business

Når lederen bliver for karismatisk

Når lederen bliver for karismatisk - 5
Dengang og nu: Til højre Steve Jobs i 2005 og til venstre Steve Jobs i 2008. Foto:

Forlydender om topchef Steve Jobs’ helbred sender jævnligt Apples aktiekurs op og ned. Hvordan redder man sig ud af suppedasen, når den karismatiske leder er på retræte?

Sårbar virksomhed
Uanset om forklaringen er den ene eller anden, er der ikke tvivl om, at denne form for ledelse, hvor én person får så stor indflydelse, er problematisk. Det mener professor Ole Fogh Kirkeby fra CBS:

“En virksomhed bliver alt for sårbar, hvis den bliver for afhængig af sin leder. Der kan dog være situationer, hvor en leder virkelig kan træde i karakter, især når organisationen er under ekstremt pres, og politisk kan det også retfærdiggøres, fordi det er så specielt et område,” siger han.

Men hvem har vi så herhjemme, der har formået at forvalte karismatisk ledelse? Ole Fogh Kirkeby peger eksempelvis på tidligere Grundfos-chef Niels Due Jensen.

“Han har på en måde prøvet at ændre virksomhedens offentlige rolle, hvilket jeg godt har kunnet lide. Han har blandet sig i det politiske. Han tør bryde en rolle ned,” siger Ole Fogh Kirkeby.

Christian Kurt Nielsen fra Mercuri Urval nævner blandt andre dynekongen Lars Larsen.

”Man kan ikke se en tv-reklame, uden at han er med. Det er eksempelvis ikke hans søn. Jysk er ganske vist ikke børsnoteret, men hvad vil det betyde, den dag han forlader koncernen,” spørger Christian Kurt Nielsen.

Rekrutterings-eksperten peger også på Vestas’ Ditlev Engel og på den mangeårige erhvervsmand Jan Leschly, der i dag er chef for kapitalfonden Care Capital, men som i mange år har været en anerkendt leder i den globale medicinalbranche:

“Han kan det. Han er en mand, der har styr på det, udstråler den nødvendige troværdighed,” siger Christian Kurt Nielsen.

Og så tilbage til Mads Øvlisen. I Mads Øvlisens tilfælde blev karismaen ifølge Ole Fogh Kirkeby krydret med den nødvendige ydmyghed – og han nåede at forberede tronskiftet i Novo Nordisk fornuftigt.

“Mads Øvlisen havde karisma på en meget stilfærdig måde. Karismaen er nødt til at gå sammen med en vis portion ydmyghed,” siger han.

For ham lykkedes det altså at trække sig tilbage i tide. Og i den anledning et godt råd fra Eva Boxenbaum, hvis lederens rolle fylder lidt for meget:

”En del af opgaven kan være at belyse, at lederen ikke har så stor rolle, som man tror, den har. Der er tendens til at køre på superhero-modeller, hvor man tror, lederen er ansvarlig for alt. Men i Apples tilfælde er der nok en hel del mellemledere,” siger hun.

”Men det kan godt være svært, for folk kan godt lide superhero-historier,” siger Eva Boxenbaum.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen