Berlingske Business

Når lederen bliver for karismatisk

Når lederen bliver for karismatisk - 4
Dengang og nu: Til højre Steve Jobs i 2005 og til venstre Steve Jobs i 2008. Foto:

Forlydender om topchef Steve Jobs’ helbred sender jævnligt Apples aktiekurs op og ned. Hvordan redder man sig ud af suppedasen, når den karismatiske leder er på retræte?

Den anden teori
Og så tilbage til Apple. I hvert fald i det offentlige billede er Apples succes tæt knyttet til Steve Jobs. Blandt andet beskrives han som manden bag mega-succesen ipod, som revolutionerede musikdistributionen og derefter hele musikindustrien.

I øvrigt et produkt, der blev udviklet i krisetiden efter den bristede dotcom-boble.

Måske er det derfor heller ikke så mærkeligt, at redningsmandens manglende tilstedeværelse har ledt til hede spekulationer om Steve Jobs’ helbred. Før og nu billeder har givet indtryk af, at Steve Jobs er blevet tyndere i ansigtet, og der er blevet spekuleret kraftigt i, om hans kræftsygdom igen er blusset op. De fleste vil dog nok mene, at billederne blot er et udtryk for en mand, der har tabt sig en smule.

Men der findes også en anden type spekulationer, for er Jobs i virkeligheden blot ved at køre sig selv stille og roligt ud af Apple? Manden er trods alt 53 år og kun et halvt år ældre end sin ærkerival hos Microsoft, Bill Gates, der allerede har trukket sig fra aktiv tjeneste.

For denne teori taler, at en hærskare af chefer lidt længere nede i geledderne blev profileret på den såkaldte Macbook-konference i oktober. Her optrådte blandt andet COO Tom Cock og chefdesigner Johnny Ivy. Forleden blev endnu en stjerne på Apple-himlen så skudt til vejrs i form af senior vice president Phil Schiller, som fik æren af at åbne ballet.

I øvrigt alle personer, som ifølge en Apple-iagttager på det amerikanske teknologi- medie CNET har evnen til at træde op på scenen og aflevere en præsentation – helt i Steve Jobs’ ånd, hvilket måske heller ikke er helt tilfældigt?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen