Berlingske Business
11:27Pandora-bossen taler aktien op 

Når lederen bliver for karismatisk

Når lederen bliver for karismatisk - 3
Dengang og nu: Til højre Steve Jobs i 2005 og til venstre Steve Jobs i 2008. Foto:

Forlydender om topchef Steve Jobs’ helbred sender jævnligt Apples aktiekurs op og ned. Hvordan redder man sig ud af suppedasen, når den karismatiske leder er på retræte?

Vi elsker de karismatiske ledere
Først er det dog værd at kigge lidt nærmere på udviklingen inden for netop karismatisk ledelse.

Ledelsesekspert Eva Boxenbaum kalder denne ledelsesmetier for en af de mest udbredte i nyere tid.

“Det er den fremherskende tendens inden for ledelse og har været det længe,” siger Eva Boxenbaum, adjunkt og ph.d. ved CBS og i øjeblikket udlånt et halvt år til Harvard University i Boston.

Det begyndte for alvor i 1970’erne og er siden blevet mere og mere dominant, fortæller hun. Forklaringen skal findes i det øgede fokus på blødere ledelse med at motivere og udvikle medarbejderne.

“Vi anerkender i dag, at mange medarbejdere arbejder dobbelt så meget, hvis de virkelig tror på lederen og visionen, og det er også forklaringen på, at mange af topcherne er belønnet med store bonusser i de senere år. Det er bevist, at det virker,” siger hun.

Både før 1970’erne og siden har vi set karismatiske ledere. Blot for at nævne nogle få: Peter Brixtofte i Farum Kommune, Stein Bagger i IT Factory og tidligere Novo Nordisk-chef Mads Øvlisen. Alle tre er i dag færdige i aktiv tjeneste, men der findes også – som vi kommer tilbage til – nuværende danske ledere af denne type.

Og inden proteststormen nærmer sig magasinet som følge af ovenstående sammenstilling, så er det altså helt bevidst, at en højt respekteret leder som tidligere Novo-chef Mads Øvlisen her optræder i flæng sammen med kriminelle ledere som Brixtofte og Bagger.

Karismatisk ledelse er nemlig et værktøj, som kan føre meget godt med sig, men også misbruges. Blandt andet på det organisatoriske niveau, fordi lederens trækkræft er så stor, at medarbejderne risikerer at brænde ud.

“Det kan skridt for skridt gå for vidt. Den karismatiske leder kan – uden at ville det – pludselig godt motivere folk til at arbejde helt vildt meget, hvorefter de pludselig går ned med flaget. Ledelsen går over i en fase, hvor det ikke er sundt,” siger Eva Boxenbaum.

Paradokset er imidlertid, at på trods af alle dårligdommene vil alle gerne have den karismatiske leder. Ikke blot medarbejderne, men også bestyrelserne. Ifølge executive search-ekspert Christian Kurt Nielsen fra Mercuri Urval, skal dagens topleder have et stænk karisma:

“Hvis det er virksomheder, der skal være aktive i omverdenen, i mediebilledet, så får lederens kommunikationsevner, karisma og udstråling større og større betydning. Man behøver blot at se dem, før man får et indtryk,” siger Christian Kurt Nielsen, der dog ikke mener, at lederrollen udelukkende kan forvaltes alene med disse egenskaber, men at der også skal være substans bag ordene.

Og behovet for den karismatiske leder bliver ikke mindre i krisetider. Ifølge Eva Boxenbaum viser amerikanske studier, at der netop er ekstra behov for karisma i krisetider.

“Når folk er nervøse, er der brug for entusiasme og tro på fremtiden – den magnetiske kræft, der bringer folk med, motiverer og skaber en positiv tilstand, så de producerer i stedet for at være nervøse og lede efter nye job,” siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen