Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Når lederen bliver for karismatisk

Når lederen bliver for karismatisk - 2
Dengang og nu: Til højre Steve Jobs i 2005 og til venstre Steve Jobs i 2008. Foto:

Forlydender om topchef Steve Jobs’ helbred sender jævnligt Apples aktiekurs op og ned. Hvordan redder man sig ud af suppedasen, når den karismatiske leder er på retræte?

Da den årlige, højtprofilerede begivenhed Macworld EXPO tirsdag aften dansk tid løb af stablen i San Francisco, skete det for første gang uden Apples karismatiske stifter og leder, Steve Jobs, som nøglefigur.

Udeblivelsen var ventet.

Allerede i december annoncerede Apple nemlig, at Jobs ikke ville troppe op til eventen, sådan som det ellers har været kutyme siden 1997. Macworld EXPO er hvert år en sand oase for verdens mange Mac-fans i den kolde januar.

Men det var ikke en beslutning uden konsekvenser.

Dengang i december faldt aktiekursen prompte. Var den tidligere kræftramte chef syg? Måske dødssyg? Den negative rygtestrøm blev imidlertid bragt lidt i ave igen, efter Apple-bossen forleden bedyrede, at hans fravær ikke relaterede sig til ondartet kræft, men en mindre alvorlig hormon-ubalance.

Historien om Jobs er historien om manden, der er blevet til virksomheden – og vice versa. Om den karismatiske leder, som ved sin blotte tilstedeværelse driver, former, tegner og skaber virksomheden; som med et skælmsk blik ved den årlige og længeventede keynote-tale på scenen med det mørkeblå bagtæppe kan få selv de mindste tekniske revolutioner til at virke som månelandinger.

Om det så er berettiget eller ej, har Jobs fået afgørende indflydelse på virksomheden. Og selv om eksemplet nok er ekstremt, er han ikke den eneste.

Dagens leder skal nemlig være karismatisk. Men kan det som i Apples tilfælde også føre for vidt? Og hvad skal man gøre for at komme ud af det?

Muligvis er Apple selv ved at levere svaret. Ikke ved at sige det højt, men ved at vise det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen