Berlingske Business

Når der skal afskediges - hvem skal chefen pege på?

588275285.jpg
Mathildes firma skal spare, og hun står derfor mellem at skulle fyre en fuldtidsmedarbejder eller tre studentermedhjælpere. Foto:

Hvem og hvordan skal man vælge, når man er tvunget til en fyringsrunde? Deltag i ugens dilemma.

Mathilde er administrerende direktør i et lille firma, som leverer telefonsystemer til virksomheder. Der er i alt 14 fuldtidsmedarbejdere og fem studentermedhjælpere ansat i firmaet, der har eksisteret i fem år.

Omkring halvvejs inde i året mister firmaet tre store kunder, og det gør ondt på økonomien. Hvis firmaet vil undgå røde tal på bundlinjen ved årets afslutning, må Mathilde handle med det samme. Udover at spare på andre omkostninger, er det er oplagt at sænke lønomkostninger ved at afskedige. Men hun er i tvivl om, hvem der skal opsiges. Valget står mellem at afskedige tre studentermedhjælpere eller én fuldtidsansat.

635872883.jpg

Den fuldtidsansatte har lige stiftet familie og købt hus, så hun ved, at det vil gøre ondt på ham at få en fyreseddel. Omvendt vil hun nødig undvære studentermedhjælperne. De er meget fleksible, og hun kan ifølge deres kontrakt skrue op og ned for deres timeantal, som det passer.

Kilde: Lederne / www.lederne.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen