Berlingske Business

Når curlingledelse er no-go

Billede
Spørgsmålet er, om Uffe skal gribe ind overfor Camilla eller ej? Foto:

SVAR på UGENS DILEMMA: Ledere skal i videst muligt omfang lade medarbejderne løse deres interne problemer selv.

I sidste uges dilemma, som blev bragt på business.dk, modtog mellemlederen Uffe flere klager fra medarbejdere, som mener, at salgsassistenten Camilla er for åben omkring sin nylige kærlighedsferie.

Spørgsmålet er, om Uffe skal gribe ind overfor Camilla eller ej?

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen minder om, at Uffes medarbejdere kan have forskellige grænser for, hvad de hver især finder grænseoverskridende. Det skal Uffe kunne rumme som leder.

Gossip in the office

»Lederen skal ikke nødvendigvis gribe ind og tage ansvaret fra medarbejderne i alle situationer, hvor de føler sig trådt på eller har en konflikt med en kollega. Hvis jeg var i Uffes sted, ville jeg overlade det til medarbejderne selv at tale med Camilla. Hvis medarbejderne ønsker hjælp til at opbygge argumentationen, kan Uffe tilbyde at hjælpe dem. Løser medarbejderne selv deres interne konflikter fremfor at sende problemet videre til deres leder, vil det sandsynligvis styrke dem,« siger Helle Bruun Madsen.

Ledelsesrådgiveren mener, at det er vigtigt, at medarbejderne selv lærer at løse deres konflikter og sige fra overfor deres kollegaer. Sidegevinsten kan være et bedre bånd til kollegaerne.

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsning nummer 1, hvor Uffe opfordrer medarbejderne til selv at tage kontakt til Camilla med henblik på at løse problemerne.

»Uffe skal passe på, at han ikke bliver en ”curlingleder”, som tager ansvaret og selvstændigheden fra medarbejderne. Jeg synes som udgangspunkt, at ledere skal blande sig mindst muligt i medarbejdernes interne forhold, ellers kan de få nok at gøre. Det kan i værste fald gå ud over vigtigere opgaver og deres egen trivsel. Efterfølgende kan Uffe følge op på, om problemet er løst, og høre medarbejderne, hvad de har lært af situationen,«siger Helle Bruun Madsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen