Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mød den unge elite, der vil forandre verden

De unge
Mark Emil Hermansen, der er projektudvikler ved restaurant Noma og Rikke Krause, der er leder af Gloabal Shapers danske afdeling. Foto:

De er alle mellem 20 og 30 år. De har allerede et funklende CV. Nu bruger de deres stærke kompetencer til at gøre det danske lokalsamfund bedre, mens de får et kæmpenetværk på tværs af alle landegrænser.

450 unge mennesker samles i denne weekend i Geneve for at finde løsninger på verdens problemer. Hvem er de unge, og hvorfor er de blevet udvalgt? Det er de, fordi de er en del af et kæmpestort globalt netværk, der hedder Global Shapers. De har allerede et glitrende CV, og inden i dem regerer en lyst til at bruge deres viden og kompetencer til at gøre verden bedre.

Global Shapers består af cirka 450 »hubs«, som de kalder det. Hubs er lokale grupper, der arbejder med projekter i forskellige storbyer i verden. Rikke Krause er director of innovation excellence hos Coloplast og leder af den danske hub. Hun skal til Geneve med sin ti uger gamle datter og sin mor, der skal være børnepasser. Formålet med mødet i Geneve er at blive en bedre hub-leder og lære af de andre landes projekter. For Rikke Krause kommer arbejdet med Global Shapers helt naturligt, for som hun siger:

»Når man er heldig at være født med et hoved, der er skruet godt på, bør man også bruge det til noget, som giver mening.«

17BUSGlobal-Shapers-er-et-n.jpg

17BUSMark-Emil-195038.jpg

Netværk, netværk og netværk

Den danske hub holder til i København. Den består af 15 unge medlemmer, som alle bidrager med noget forskelligt. Nogle er hajer til det kreative, nogle er til marketing, og andre er hardcore businessfolk ligesom Rikke Krause selv, der for eksempel kan hjælpe med at lave en forretningsplan.

Ud over at de 15 medlemmer får lov til at hjælpe lokale projekter og give dem et professionelt touch, får de unge mennesker også et stærkt netværk. Et netværk, der strækker sig ud over de danske grænser.

»Global Shapers er et stort, globalt netværk med mennesker, der er geniale inden for en række forskellige områder. Vi får kontakt til mange dygtige mennesker over hele verden,« uddyber Rikke Krause.

Hos Djøf ser man begejstret på denne form for netværk, fordi det både styrker sociale og samarbejdsmæssige kompetencer. Men de unge udvikler også en helt unik global forståelse, forklarer chefkonsulent hos Djøf Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

»De yngre akademikere med nogle års erfaring vil ikke kun tjene penge og skabe sig en karriere. De vil gerne gøre verden bedre, mens de opnår det andet,« uddyber han.

Han ser derfor de unge fra Global Shapers som nogle med et enormt overskud.

The sign up page of Linkedin.com is seen in Singapore in this fi

De ældre lytter til de unge

Det globale netværk blev etableret i 2010 af World Economic Forum, der er en uafhængig organisation. Et forum, hvor verdensledere og virksomhedsledere diskuterer økonomiske og politiske spørgsmål.

Alle disse verdensledere er over 30 år. Men 50 procent af verdens befolkning er under 27 år. Det paradoks kunne World Economic Forum godt få øje på. Derfor stiftede organisationen det unge, ambitiøse netværk. så yngre stemmer kunne komme til orde. Og det er bemærkelsesværdigt ifølge Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

»Verdens ledere i World Economic Forum sætter ting på dagsordenen, hver gang de mødes i Davos, Schweiz. Og det er virkelig interessant, at de både lægger navn og giver ressourcer til Global Shapers, der er et netværk med et højt idealistisk indhold,« fastslår han.

Thinking.

I dette tilfælde bliver det den yngre generation, der tager ansvar, og den ældre, magtfulde generation, der lytter. Derudover påpeger han, at det er et netværk, der både strækker sig over BRIK-, udviklings- og de industrialiserede lande. Der er derfor enormt meget viden og mange erfaringer, som kan blive delt, udviklet og gjort bedre.

Hub-lederen Rikke Krause ser positivt på, at de unge bliver en del af udviklingen af løsningerne. Særligt, fordi de kommer til at hænge på dem i sidste ende.

»De unge med sindssygt mange ideer – og som er ambitiøse – bliver aktiveret via det her netværk.«

For Rikke Krause er det vigtigt, at nye medlemmer engagerer sig både i arbejdet og i det sociale.

»Hvis man kun er med for at kunne skrive det på sit CV og for sin egen skyld, får hub’en ikke maksimeret sit potentiale,« fastslår Rikke Krause.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen