Berlingske Business

Mød Carlsbergs nye lederkomet

Mød Carlsbergs nye lederkomet - 1

Carlsbergs kommende chef for vesteuropæiske aktiviteter, Nils Østbirk, er en internationalt orienteret dansker, der har arbejdet i udlandet siden 1991.

Taiwan, Vietnam, Holland, Polen og Frankrig. Carlsbergs kommende chef for de vesteuropæiske aktiviteter, Nils Østbirk, har arbejdet og boet i en lang række lande, siden han blev færdiguddannet som cand. merc. på Handelshøjskolen i København i 1991.

Hvis nogen skulle være i tvivl, får Carlsberg i Nils Østbirk en meget internationalt orienteret leder, der nu for første gang siden uddannelsestiden vender hjem til Danmark. Netop det internationale tilsnit og kendskabet til forskellige kulturer satser Nils Østbirk på at kunne bruge i sit kommende lederjob i Carlsberg.

- Jeg kan forhåbentlig bruge mit kendskab til forskellige kulturer og tilgange i min omgang med samarbejdspartnere. Samtidig kan det forhåbentlig være en fordel at have mange internationale kontakter, og så kan jeg en hel del europæiske sprog, siger Nils Østbirk.

Når Nils Østbirk tiltræder som chef for Carlsbergs aktiviteter i Vesteuropa 1. marts, overtager han det overordnede ansvar for store markeder som Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Italien og Portugal. Derudover hører de nytilkøbte forretninger i Frankrig og Grækenland ind under den vesteuropæiske hat, ligesom Polen, Tyrkiet samt Bulgarien, Kroatien og Serbien i Carlsberg-sammenhæng også hører under Vesteuropa.

Nils Østbirks opgaver bliver både at fortsætte effektiviseringerne på de gamle markeder, at vinde markedsandele og at få integreret de franske og græske forretninger i resten af organisationen. Han ønsker endnu ikke at komme nærmere ind på strategierne for den vesteuropæiske forretning.

Nils Østbirk har i hele sit voksne liv haft udlængsel, og han benyttede straks efter sit studie på Handelshøjskolen muligheden for at komme ud i den store verden. Turen begyndte i Taiwan, hvor Nils Østbirk arbejdede for ØK, indtil Philip Morris i 1994 hentede ham til Vietnam for at opbygge forretningen i Indokina.

Fra smøger til skønhed

Det blev til næsten seks år i Philip Morris, før L’Oreal bød sig til. Efter lederstillinger i Paris, Holland og Polen blev Nils Østbirk i 2007 chef for L’Oreal i Nordeuropa, hvor han er ansvarlig for en omsætning på omkring 1 mia. dollar fordelt på 12 europæiske lande.

Nils Østbirk fremhæver, at udlandseventyret og anderledes kulturer altid har tiltrukket ham

- Det er udfordringen og eventyret ved ukendte lande, der er spændende. Det spændende ved længere ophold i udlandet er alt det, man kan lære både kulturelt, forretningsmæssigt og menneskeligt, siger han.

Hvad har du lært af dine udlandsophold?

- Jeg har fået en stor respekt for meget forskellige folk og kulturer. Man lærer, at der kan være mange forskellige synsvinkler på et emne, og man bliver måske mere beskeden på nogle områder, siger Nils Østbirk.

Nils Østbirks kommende chef, Carlsbergs koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen, fremhæver, at Nils Østbirk både har arbejdet på tværs af europæiske markeder og har været landechef i flere markeder i L’Oreal. Jørgen Buhl Rasmussen lægger ikke skjul på, at forventningerne til den nye regionale leder er tårnhøje.

- Han er den udadvendte, passionerede ledertype, der formår at skabe entusiasme. Og så har han generelt leveret resultater over gennemsnittet gennem hele sin karriere, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Nils Østbirk har en kone og en datter på ni år, der er bosiddende i Sydfrankrig. Den nye Carlsberg-leder anser dog langt fra afstanden som en uoverkommelig forhindring.

- Jeg kommer under alle omstændigheder til at rejse meget. I øjeblikket har jeg 110-120 rejsedage, og jeg regner ikke med, at det bliver mindre hos Carlsberg. Det er vigtigt at være til stede på de enkelte markeder for fuldt at forstå, hvad der foregår, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen