Berlingske Business
17:42

Mobning på arbejdspladsen

Ifølge en netop offentliggjort undersøgelse foretaget af Ledernes Hovedorganisation er der så store problemer

med det psykiske arbejdsmiljø, at hver femte virksomhed i Danmark med over fem ansatte har medarbejdere, der er udsat for mobning

på arbejdspladsen. Følgevirkningerne af mobningen spænder lige fra sporadisk sygefravær som følge

af en ubehagelig stemning på arbejdspladsen til langtidssygemelding og varige psykiske skader som følge af decideret

psykisk terror.



Ifølge nudansk ordbog er definitionen på mobning: "At udsætte nogen for groft drilleri

igennem lang tid". Det er dog umuligt at opsætte generelle rammer for, hvornår der er tale om mobning, idet mobning

er en vanskeligt målbar størrelse, hvor det kun er offeret selv, der kan afgøre, om der er tale om almindelig

acceptabel dril eller decideret mobning. Det psykiske arbejdsmiljø rangerer imidlertid på samme niveau som det fysiske arbejdsmiljø

ifølge Arbejdsmiljøloven, der foreskriver, at en arbejdsgiver har pligt til at sikre, at arbejdsforholdene er sikkerheds-

og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.







Svært at bevise



Selvom Arbejdsmiljøloven regulerer såvel

det fysiske som det psykiske arbejdsmiljø, er der den væ-sentlige forskel, at sidstnævnte ofte er langt vanskeligere

at bevise end førstnævnte.



Hvis en medarbejder mener, at arbejdsgiveren overtræder Arbejdsmiljøloven, ligger

bevisbyrden alene hos medarbejderen, uanset om der er tale om kritik af det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø.



Da offeret

for mobning er utrolig sårbar og ofte har svært ved at dokumentere, at vedkommende ikke bare er sart og nærtagende,

men reelt er udsat for mobning, er det de færreste sager, der bliver forfulgt.



Mange medarbejdere opgiver simpelthen på

forhånd og vender problemet indad, idet det kan fremstå som en umulighed at få bevist, at der finder mobning sted.

Som udgangspunkt er det Arbejdstilsynet og de civile domstole, der er de kompetente organer, når der er tale om mobning på arbejdspladsen.

I erkendelse af, at der er tale om et voksende problem, der vanskeligt løses via Arbejdstilsynet og de almindelige domstole, indgik

arbejdsmarkedets parter og arbejdsministeren i Arbejdsmiljørådet et forlig, der i sin helhed trådte i kraft i 2002.



Forliget

gav mulighed for at fravige de almindelige regler om Arbejdstilsynets tilsynskompetence ved kollektiv overenskomst.



Fravigelsen

forudsætter imidlertid, at parterne følger det niveau, som Arbejdstilsynet har fastlagt.



Hvis dette niveau følges,

fører Arbejdstilsynet ikke tilsyn og ved eventuelle overtrædelser er det det fagretlige system frem for de civile domstole,

der behandler overtrædelsen.



De medarbejdere, der ikke er organiseret eller omfattet af en overenskomst, der udnytter

aftalemuligheden samt de medarbejdere, hvis faglige organisation ikke ønsker at rejse sagen i det fagretlige system, er stadig

omfattet af de hidtidige regler, hvorefter Arbejdstilsynet og de civile domstole er kompetente.







Samarbejdsaftale



De

aftaleparter, der hidtil har udnyttet den nye mulighed er Dansk Handel og Service og Handelskartellet, der i marts dette år

indgik en samarbejdsaftale med det mål at forebygge mobning og seksuel chikane i de danske handelsvirksomheder.



Fordelen

ved det nye system er, at den medarbejder, der bliver udsat for mobning og virksomheden kan gå til deres respektive organisationer, hvorefter

disse indbyrdes søger at finde en løsning på problemet.



Hovedtanken bag systemet er at løse tvister

ved hjælp af forebyggelse og mægling/mediation, hvilket kan muliggøre et fortsat samarbejde efter tvistens løsning,

der erfaringsmæssigt har vist sig at være meget vanskeligt efter en almindelig retssag.



Beskæftigelsesministeren

har netop den 10. juni i år offentliggjort regeringens arbejdsmiljøreform, der også har mobning og seksuel chikane

på dagsordenen.



Da der er tale om et voksende problem, der kan forårsage livsvarige skader på ofrene for mobning

og kan være dyrt for virksomhederne pga. højt sygefravær og utilpasse medarbejdere, er der i høj grad tale

om et samfundsmæssigt problem, der forhåbentlig med tiden kan begrænses ved hjælp af de gennemførte

og planlagte tiltag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen