Berlingske Business

Mobbet leder skal have hjælp af chefen

asdfdasf
Det er vigtigt for den udsatte leder, at chefen viser hele virksomheden, at han støtter op om ham og hans beslutninger.

En leder som bliver mobbet af medarbejderne kræver ekstra støtte fra chefen, hvis han skal genoprette sin autoritet, lyder budskabet i Ugens Dilemma.

Hvor end han går hen, rammes han af en mur af demonstrativ tavshed. Den nye leder Carsten i Ugens Dilemma, der bliver bragt på Business.dk, har ikke haft en let start i sit nye job som teamleder for marketingafdelingen.

Til møderne er medarbejderne ofte uden engagement, ligesom snakken også forstummer, når han træder ind i storrumskontoret. Resultaterne i afdelingen er heller ikke noget at råbe hurra for, og Carsten har nu direkte sagt til sin chef, at han føler, at medarbejderne mobber ham.

Der er ingen tvivl om, at situationen kræver handling, og skal tages alvorligt, mener chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann. Hun anbefaler derfor løsning 5, hvor Carsten får sparring og assistance fra sin chef de næste par måneder.

-Mobning har ofte at gøre med arbejdsrelaterede konflikter. I dilemmaet har medarbejderne været vant til at køre deres eget løb, og nu vil Carsten ændre på tingene. Medarbejderne kan føle deres stilling eller funktion er truet, og det vil uvægerligt skabe konflikter. Derfor vil det givetvis styrke Carsten, hvis han får ekstra støtte i en periode, siger Signe Tønnesen Bergmann.

Hun vurderer, at det er vigtigt, at Carsten gør mål og opgavefordeling tydelig over for medarbejderne. Selvom han har opnået gode resultater et andet sted, betyder det ikke, at han har fundet den hellige ledelsesgral, pointerer chefkonsulenten.

- Den succes som Carsten har oplevet tidligere, kan han ikke nødvendigvis overføre ved at bruge samme ledelsesstil hos de nye medarbejdere. Det er åbenbart, at der er opstået konflikter omkring den nye fordeling og løsning af opgaverne. Derfor bliver Carsten nødt til at sikre sin position som leder ved både at vise synlig og konsekvent ledelse, men også ved at give mere forudsigelighed og sætte klare mål, siger hun.

Selvom det for nogle kan være en løsning, at kaste håndklædet i ringen og fyre Carsten, bør man afholde sig fra det, mener Signe Tønnesen Bergmann.

- Det vil sende et signal til medarbejderne om, at deres adfærd og handlinger bærer frugt. I tilfælde af mobning skal det gøres lysende klart, at mobning ikke accepteres. Derfor skal chefen bakke Carsten op i hans ledelsesmæssige beslutninger og vise, at han står bag de mål, Carsten sætter for afdelingen, siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen