Berlingske Business

Misundelse bekæmpes med indsigt

Envy

Sladder kan være en påmindelse om at huske på, hvad man står for, og hvad man arbejder med.

Chefen i sidste uges ledelsesdilemma, der har været til afstemning på business.dk, har en gruppe medarbejdere, der synes, de står i skyggen af én af teleselskabets andre afdelinger.

”Eliten”, som udviklingsafdelingen har fået som øgenavn, er kendt for at være den afdeling, der høster anerkendelse, indflydelse og bevågenhed hos direktionen. Misundelsen fik et ekstra gear, da der opstod et rygte om udviklingsafdelingens løn- og ansættelsesvilkår.

»De fleste arbejdspladser kender til misundelse og sladder om kolleger i andre afdelinger. Der kan være mange årsager til det«, forklarer ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen, Lederne.

Uanset årsagen er det vigtigt at man som chef griber til handling, før tingene udvikler sig.

»Hvis jeg var i chefens sted, ville jeg arbejde på at øge kendskabet mellem afdelingerne og lade dem besøge hinanden. Man kan på den måde få indsigt i hinandens opgaver og se på, om man eventuelt kan bruge hinanden i opgaveløsningen«, siger Helle Bruun Madsen.

Ledelsesrådgiveren anbefaler dermed løsning nr. tre. Men Helle Bruun Madsen vil også bringe løsning nr. et, hvor chefen reflekterer over sin egen lederrolle, i spil:

»Jeg ville under alle omstændigheder vende blikket indad og overveje, om jeg er tilstrækkelig tydelig i min kommunikation med medarbejderne. Det kan jo være, at de føler at de ”bare” knokler løs, og at chefen ikke anerkender dem nok. Spørg ved lejlighed medarbejderne, hvad de har brug for fra dig«.

»Et enkeltstående besøg af en medarbejder fra Udviklingsafdelingen og chefens refleksion kan dog ikke stå alene. Jeg ville involvere medarbejderne i en proces, hvor hele afdelingen sætter fokus på det, de står for og gerne vil være kendt for, og som de herefter på forskellige måder præsenterer for resten af virksomheden«, siger Helle Bruun Madsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen