Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

»Misforståede hensyn begrænser kvinders muligheder«

KPMGs britiske næstkommanderende i Danmark, Anna Purchas,
KPMGs britiske næstkommanderende i Danmark, Anna Purchas, er kommet til Danmark for at være med til at opbygge det nye KPMG, efter partnerflugten i 2013. Foto:

KPMG Danmarks COO, Anna Purchas, har gjort karriere i en konservativ revisionsbranche. Hendes vigtigste råd til kvinder, der gerne vil samme vej, er at gøre opmærksom på det.

Revisionsbranchen er en mandsdomineret verden, og den konservative kultur gør det bestemt ikke lettere at gøre karriere for kvinder. Men Anna Purchas, KPMG Danmarks britiske chief operating officer, har kun i meget få tilfælde oplevet, at mænd bevidst har forsøgt at forhindre kvinders karrieremuligheder.

»Jeg tror meget bestemt på ubevidst »bias« og er gennem min karriere kun faldet over meget få tilfælde af bevidst »bias«. Men den ubevidste »bias« giver sig udslag i misforståede hensyn, som kan begrænse kvinders muligheder,« siger Anna Purchas og giver et meget konkret eksempel fra sin egen karriere.

Da Anna Purchas, der er mor til to drenge på seks og ti år, kom tilbage til sit job i det britiske KPMGs afdeling for Mergers & Acquisitions, kom den partner fra KPMG, som hun arbejdede tæt sammen med, og fortalte, at han havde et frokostmøde med en kunde, som han gerne ville have Anna Purchas med til.

»Jeg sagde »fantastisk«. Det var en god mulighed for at skabe netværk. Men så fortalte han mig, at det faktisk var en middag, vi var inviteret til. »Men jeg vidste, det ville blive svært for dig, så nu er det blevet til en frokost, så du kan komme med,« tilføjede han. Det var velment. Han troede virkelig, at han havde reddet mig fra at skulle sige, at jeg ikke kunne komme. Men det var helt misforstået,« siger Anna Purchas, der i dag ikke kan lade være med at smile ad episoden.


Det bliver i fremtiden langt sværere at få tyskere og polakker overbevist om, at de skal tage til Danmark for at arbejde.

Erik E. Simonsen, underdirektør i Dansk Arbejdsgiverforening
DEL CITAT

Men samtidig står hun fast på, at man som kvinde – eller mand for den sags skyld – godt kan holde både et års barselsorlov, som hun har gjort med begge sine drenge, selv om det er usædvanligt i en britisk sammenhæng, og i en periode have en firedages arbejdesuge og samtidig gøre karriere.

»Det har utvivlsomt sat mig tilbage i min karriere at have to gange et års barselsorlov, for man ender lidt »ude af syne og ude af sind«, når det gælder forfremmelse. Det er igen den ubevidste bias. Det er for nemt at tænke, at når Louise er væk på barsel, så har hun nok ikke lyst til at blive partner i år – uden at have spurgt hende,« siger Anna Purchas.

Hos det britiske KPMG, hvor Anna Purchas var COO for rådgivningsforretningen indtil sidste år, har hun derfor været med til at presse på for, at kandidatlisten for nye partnere er så mangfoldig som mulig, og at man også husker folk på orlov og deltid.

»Vi havde ikke kvoter, men vi pressede virkelig på, og der opstod lidt støj omkring det. For nylig var jeg tilbage og spurgte, hvordan det var gået. Det viste sig, at de kvinder, der blev forfremmet, har været virkelig succesfulde, og i forbindelse med forfremmelserne i år er der ingen, der sætter spørgsmålstegn ved, at mangfoldigheden skal være så stor som mulig,« siger Anna Purchas.

Gør opmærksom på ønsker

Samtidig kommer hun med en kraftig opfordring til de ambitiøse kvinder, der drømmer om en karriere.

»Det, jeg gjorde, var at råbe højt. Man skal gøre det klart, at man gerne vil have en god karriere og ønsker at blive forfremmet. Hvis folk ikke ved det og ikke har hørt dig sige det, så vil de måske antage, at de gør dig en tjeneste ved ikke at overveje dig. Så mit bedste råd er at være sikker på, at folk ved det, uden at du behøver at skubbe aggressivt på,« siger Anna Purchas.

Også i det nye danske KPMG holder Anna Purchas et vågent øje med sine kvindelige kolleger.

I øjeblikket er to ud af seks partnere i KPMG Danmarks ledelsesteam kvinder. Samtidig udgør kvinder omkring 40 pct. af det hold »graduates«, der netop er blevet ansat i KPMG.

»Vi er mere mangfoldige i den øverste ledelse og på juniorniveau, end i andre danske revisionshuse, men samlet set har vi nok den samme kønsfordeling, som andre danske virksomheder. Vi har stadig en stor gruppe i midten, hvor vi har et stykke arbejde at gøre,« siger Anna Purchas, der mener, at det er vigtigt at tage debatten om kvinder i ledelse.

»Jeg er helt enig i, at en mangfoldig ledelsesgruppe træffer bedre beslutninger. Jeg vil helst ikke have, at man bruger kvoter, men jeg vil altid gemme dem i baglommen som sidste udvej,« siger Anna Purchas, der også ser en tendens til, at øget diversitet i andre virksomheder smitter helt konkret af i revi­sionsbranchen.

»For nylig havde vi en situation her, hvor vi var med i et større udbud om en rammeaftale. Til det afgørende møde stillede vi med fem mænd, mens klienten stillede med to kvinder og tre mænd. Her var jeg nødt til at gå ind og sige, at det bare ikke gik. Kunden ville bemærke, at vi kun stillede med mænd. Så selv om det måske ikke ligefrem ville afgøre udfaldet af udbuddet, så blev vi nødt til at ændre vores hold,« siger Anna Purchas.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen