Berlingske Business

Milliardærboblerne

Specialrapport: Blandt boblerne til at nå op på Berlingske Nyhedsmagasins Danmarks Rigeste-liste for 2009 senere på året er familien Stadil – faderen Thor og sønnen Christian. Strategien for at styre gennem de svage konjunkturer er helt klar - og heri indgår ikke opkøb. Også selvom familievirkomheden er velkonsolideret, og mange virksomheder er billigt til salg.

Opkøb nej tak
Billedet af de formuer, der er kandidater til at gøre sig gældende blandt de 50 rigeste kan naturligvis ændres af opkøb i løbet af foråret, for krisetider er ofte opkøbstider.

Ifølge Bertel Maigaard, partner i corporate finance-virksomheden LMM Partners, er der en heftig opkøbsaktivitet i øjeblikket domineret af klemte virksomheder, som bankerne forsøger at få i sikker havn.

Familien Stadils Thornico omfatter fødevarevirksomheder som bl.a. Lactosan med ostepulver, Sanovo med æg-produkter, produktion af industrielt udstyr i bl.a. Sanovo Engineering, Staalkat, FoodCraft og Ramé Hart, Thor Shipping, samt sportstøjfirmaet Hummel og ejendomme i selskabet Stanico.

Og med en soliditetsgrad i Thornico på 39 procent er det bestemt muligt for Christian og Thor Stadil at forsvare familieformuen gennem opkøb – og måske lægge grunden til en endnu større formue på sigt. Formuen har før været blandt de 50 største.

Christian og Thor Stadil er ikke helt afvisende. Men næsten:

“Vi ser virksomhedspræsentationer. Der er givet nogle virksomheder, der kommer billigt til salg. Så vi er da åbne over for det. Men det er ikke noget, der ligger lige for, selv om vi synes, at vores koncern er velkonsolideret i forhold til den tid, vi står overfor,” siger Christian Stadil.

Og Thor Stadil begrunder forsigtigheden:

“Jeg tror man skal passe meget på. Der er mange, der har øje for, at der vil vise sig nogle muligheder. Men vores holdning er, at vi venter. Vi ved ikke, hvor længe denne dårlige periode fortsætter. Den, der overlever her, er den, der har lavest omkostninger og flest kontanter. Derfor skal man passe meget på de kontanter, man har, når bankerne har deres egne problemer at slås med. Så man skal passe på ikke at gøre sig selv for sårbar,” siger Thor Stadil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen