Berlingske Business
17:42

Mentoring som instrument til udvikling

Mentorskabets muligheder er en håndbog for den, der vil arbejde med mentorskab i virksomheder og organisationer. Bogen forklarer systematisk,

hvad mentorskab er, og hvordan virksomheder kan komme i gang med mentorordninger. Forfatterne rådgiver om planlægningen,

driften, gennemførelsen, afviklingen og evalueringen af mentorordninger og mentorrelationen.



Alt skal formaliseres og

institutionaliseres i dag, hvor man fjerner sig mere og mere fra kernefamiliens indflydelse. Kvinderne er på arbejdsmarkedet,

børnene og de gamle på institutioner. Mesterlæren er væk. Kirken er marginaliseret. Folk optræder i

flere og flere sammenhænge og netværk uden tid til fordybelse.



Så er det, at talen om etik på arbejdspladser

og i handel og produktion pludseligt bliver vigtige emner. Disse emner kommer for øjeblikket ind i lærebøger med

flere kapitler, hvor de tidligere helt manglede. For disse ting var selvfølgelige. Man havde nok i de ti bud. Og nu taler man

også om mentorskab.



Den bedste forståelse af, hvad en mentor er, findes i begrebets oprindelse: Mentor var simpelthen

navnet på Odysseus'' gode ven. Da Odysseus skulle i krig i Troja, overlod han opdragelsen af sin søn til Mentor. Dengang

var krigere væk i adskillige år, og sandsynligheden for, at de kom tilbage var små. Det er klart, at Odysseus udvalgte

netop Mentor til at opdrage sin søn, fordi Mentor havde holdninger og egenskaber, som Odysseus satte pris på, og som

han gerne så forplante sig til sin søn. Man må på samme måde i virksomheder, når man indfører

formelle mentorskaber, vælge personer, som har integritet, holdninger og faglige egenskaber, som man gerne ser forplante sig

til den medarbejder, der skal "opdrages", kaldet menten.







Mange mentorer



I mesterlærens tid kunne

man naturligvis indvende, at en uheldig sammensat mester kunne være et dårligt forbillede for en lærling. Og sådan

var det da også. Men man kan have mange mentorer i sit liv - også i sit arbejdsliv. Ubevidst eller planlagt. Denne bog

omhandler kun de planlagte forløb. Uformelle mentorrelationer er beskrevet i bogen: "Mentor - en hjertesag" af de

to forfattere plus professor Steen Hildebrandt.



Mentoring kan udøves med mange formål. Bogen taler således

om introduktionsmentoring, udviklingsmentoring, kollegamentoring og executive mentoring. Det påpeges, at mentoring i virksomheder

skal fokusere på de professionelle formål og ikke de personlige. Både mentor og menten skal være bevidste

om, at slutmålet er mentes faglige læring og udvikling. Det er ikke meningen, at forholdet skal udvikle sig til et personligt venskabsforhold.

At de så ofte gør det alligevel, er en anden sag.



Der skal være vandtætter skotter imellem mentor og

mentes chef, og mentor bør ikke være for tæt på mentes chef. Det ville gå ud over den nødvendige uafhængighed

imellem parterne, f.eks. i lønforhandlinger eller i konflikter.



I korthed definerer bogen en mentor som et menneske, der

gennem sin adfærd og sit nærvær er rollemodel for et andet menneske. I mentorrelationen har samtalen fokus på,

at mente skal lære. Mentor kan bruge erfaringer eller indsigter fra sit eget liv for at tydeliggøre læringspunkter

for mente. Mente skal være helt klar over, at det er hans eller hendes eget ansvar at lære noget af mentoren.



Det

er mente, der kommer med indholdet til møderne; det er mente, der drager konklusioner og arbejder mellem møderne med

de ting, der er blevet talt om. Mente har således et stort ansvar for relationens succes.



Bogen giver en rettesnor for

god mentorpraksis: Altid tale om mentes handlemuligheder; lytte aktivt; dele erfaring og læring; reflektere; sparre professionelt.

Af og til guide; tilbyde hjælp og support; udfordre; åbne døre. Aldrig instruere; være mentes leder; tale

om mentes chef. Mentors fornemmeste opgave er at udfordre menten på hendes handlinger, antagelser, opfattelser og holdninger

uden selv at have en bedrevidende, dømmende og værdiladet indstilling.











Mentorskabets Muligheder



Til

brug i praksis



af Lisa Ott og Birgit Signora Toft



ISBN 87-7664-025-6



248 sider,- hæftet, Børsens Forlag,

oktober 2004



DKK 329,- inkl. moms

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen