Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Mentor, en læringsproces begge parter

Et mentor program handler ikke kun om, at den unge og mindre erfarende medarbejder skal lære af den ældre og erfarne mentor, det handler heller ikke kun om at komme til tops i en fart eller om at den erfarne mentor skal bære den uerfarne opad karrierestigen. Tværtimod.

- Både mentor og mentee kan lære af hinanden, men det er desværre mange som glemmer, fortæller direktør og management konsulent Kirsten M. Poulsen. Samtidigt påpeger hun at et mentorprogram i høj grad også er med til at skabe bedre ledere.

Siden 2000, hvor startede Kirsten M. Poulsen sit konsulentfirma KMP & partners ApS har hun arbejdet med mentorprogrammer og hun har fornyeligt, i samarbejde med sin kollega Christian Wittrock, udarbejdet Skandinaviens største undersøgelse af virksomheders og organisationernes brug af mentorprogrammer. Konklusionerne af undersøgelsen vil i løbet af det nye år ende i den første bog om den skandinavisk mentormodel.

- Det er vigtigt at man skelner mellem den skandinaviske og amerikanske fortolkning af mentoring. Herhjemme og i andre dele af Skandinavien handler mentoring i ligeså høje grad om at mentoren: guider, vejleder, lytter, er kritisk og støtter den ofte yngre mentee til bedre at tage de rigtige beslutninger for fremtidens karriere, hvorimod man i USA definere en mentor, som én der åbner dørene for menteen, skaffer de rigtige forbindelse og ofte er den synlige person i processen, fortæller hun.

Og ifølge Kirsten M. Poulsen er det at være mentor ikke kun en envejs læringsproces.

- Mange mentorer er, udover at være mentor ofte også ledere og vi har erfaret at mange leder lære utrolig meget af at være mentor. Dels fordi de i mentorrollen ikke skal tage beslutningerne, men skal lære at guide og lade andre tage beslutningerne, mens de også får et indblik i, hvordan verden ser ud for medarbejderne og det får mange til at reflektere over deres rolle som leder, fortæller Kirsten M. Poulsen. Hun forklarer videre, at mentorrollen samtidigt også kan være med til at lære mange ledere at stole på deres medarbejderes beslutninger og samtidigt lære at uddelegere arbejdet.

Mentor uden formål dur ikke

Men det er ikke nok bare at få sig en mentor eller en mentee. Ifølge mentorundersøgelsen, er de mest succesfulde mentorforhold dem, hvor mentorprogrammet fra starten har haft en strategi og et formål.

- Det er vigtigt at man allerede i starten af mentorforholdet får defineret, hvilke ting man som mentee gerne vil blive bedre til og hvilke ting man ikke synes skal indgå mentorforholdet. Det vigtigt fordi man på et tidspunkt når til det punkt, hvor man ikke kan lære mere af hinanden og så er det bedre at stoppe mentorprogrammet og rykker videre, end at brug tid på at træde i vande. Man kan også efter sit mentorprogram forsætte sit bekendtskab - det være sig som en del af sit professionelle eller private netværk. Men det professionelle forhold bør stoppe, når det der skulle læres er lært, forklare Kirsten M. Poulsen.

Hos KMP & partners anbefaler man at mentorprogrammerne varer 12- 18 måneder og samtidigt anbefaler man også at man i starten af mentorforholdet aftaler, hvor lang tidshorisonten på det professionelle forhold skal være, så det både for mentor og mentee er overskueligt.

KMP & partners har tilrettelagt optil flere mentorprogrammer for en række større danske virksomheder, men det er ikke kun de store virksomheder som kan være med på mentorprogrammerne.

- Der er masser af muligheder for at få en mentor eller mentee gennem netværksgrupper og foreninger og både større samt mindre virksomheder kan slå sig sammen om at etablere mentorprogram og udveksle mentorer til glæde for alle parter fortæller Kirsten M. Poulsen. KMP & Partners gennemfører desuden en åben mentoruddannelse med fokus på at sikre mentorernes læring i et mentorprogram og overføringen af denne læring til deres rolle som ledere.

Fakta-boks:

Hvad indebærer et mentorprogram?

· At stille en neutral og erfaren sparringpartner til rådighed for mentee´s udvikling.

· At skabe et fortroligt læringsrum, hvor mentee i samarbejde med sin mentor kan udforske egne færdigheder, muligheder og ambitioner.

· At udfordre mentorer og mentees til at lære sig selv bedre at kende ved at se sig selv gennem andres øjne

· At give mentorerne mulighed for at udvikle deres lederskaber gennem udøvelse af mentorrollen.

Kilde KMP&partners ApS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen