Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Mellemledernes skuldre skal både bære ansvar og omsorg

gruppe im bro prft unterlagen

Når der skal rationaliseres, skal mellemlederen både rumme medarbejdernes frygt og være loyal over for direktionens beslutninger.

I sidste uges ledelsesdilemma er mellemlederen på et sygehus kommet i klemme mellem topledelsens- og medarbejderens forventninger. Regionen har hyret et konsulentbureau til at finde rationaliseringsmuligheder på sygehuset, og medarbejderne reagerer med frygt, vrede og apati.

Se dilemmaet her.

»Det er et klassisk mellemlederdilemma. Det er en svær situation, men mit budskab til mellemlederen er: Tag ansvaret på dig,« siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen.

Helle Bruun Madsen påpeger, at mellemlederen skal finde balancen mellem at være loyal over for direktionens beslutninger og samtidig være i stand til at rumme medarbejdernes frygt.

»Start med at lede opad: Spørg direktionen til råds om, hvordan du skal forholde dig til at, konsulenterne går rundt på gangene og spreder ubehag og frygt blandt medarbejdernemed deres tilstedeværelse. Derudover er det vigtigt at sætte sine egne bekymringer til side i kommunikationen med medarbejderne,« siger Helle Bruun Madsen.

NGO or non-governmental organization on black block

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsning nummer to:

»Over for medarbejderne skal mellemlederen have brede skuldre. Informér om det, du kan og må, og vis forståelse for, at de er bekymrede – uden selv at ”synge med” i koret om, at det hele er forfærdeligt.«

Helle Bruun Madsen anbefaler lederen i dilemmaet at kommunikere sine egne fremtidsbekymringer opad. Medarbejderne har ikke brug for at vide, at deres leder også er bange. Og skulle det komme til fyringer, er der kun en vej frem:

»Sørg for, at det sker med værdighed. Kommer det til afskedigelser, skal de eksekveres hurtigt, så processen ikke trækker unødigt i langdrag og skaber mere frygt end højst nødvendigt,« siger Helle Bruun Madsen.

aaa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen