Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Mellemledere som stopklodser

Mellemledere skal involveres i forandringsproceser og bruges aktivt. Ellers risikerer virksomhederne, at de ender som stopklodser

for forandringen, fordi de føler sig utrygge.



Det viser en undersøgelse, som IBM Business Consulting Services A/S,

det tidligere PwC Consulting - som står for PriceWaterhouseCoopers - har kortlagt over, hvordan forandringskompetencen i praksis

opbygges i række virksomheder i finans- og servicesektoren. Og i en tid, hvor virksomhedens evne til at tilpasse sig ændrede

markedsvilkår er en voksende konkurrenceparameter, har forandringskompetence fået stigende betydning.



- Hvis virksomhederne

undervurderer deres mellemledere - og ikke involverer og bruger dem aktivt i forandringsprocessen, så er det sund fornuft, at

de føler sig utrygge, pointerer strategikonsulent Frank Madsen, der har været ansvarlig for undersøgelsen.



Analysen

viser, at forandringskompetencen først og fremmest ligger i ledelsens evne til at udvikle medarbejdernes kvalifikationer indenfor ansvarlighed,

kommunikation og tværfagligt samarbejde. Det er de ting, der skal afspejles i organisationens værdier og ledelsessyn,

og som bliver en grundlæggende konkurrenceparameter i fremtiden.

Nøglerollen

For at blive forandringskompetent

som organisation, skal ledelsen fokusere på nedbrydning af barrierer mod forandringer.



- Mellemledere, der ser delegering

af ansvar som en trussel, er en reel fare for organisationens forandringskompetence. For selve forandringsprocessen er jo netop et

tegn på, at de normale hierarkier rives ned. De nye roller betyder, at alle medarbejdere skal være bedre til at samarbejde

på tværs. Kan mellemlederne ikke det, bliver de selv flaskehals. Og derfor bliver forandringerne en personlig trussel

mod deres job. De har jo ofte været vant til, at de fleste beslutninger skulle over deres bord, siger strategikonsulent Frank

Madsen.



Han lægger vægt på, at mellemlederne spiller en nøglerolle. De skal være velinformerede,

tage ansvar og være motiverede, ellers kan de som sagt blive en uventet flaskehals - og dermed hindre realisering af de ønskede resultater.

Faldgruberne

Analysen

viser, at det er traditionelle faldgrupper så som manglende opmærksomhed på at skabe tryghed i forandringen, for

lidt information til medarbejderne og manglende forståelse og accept af forandringernes nødvendighed - især hos

mellemledere og projektledere, der bremser forandringerne.



Derfor råder Frank Madsen virksomheder til at evaluere på

tidligere gennemførte forandringprocesser. Simpelthen løbende at synliggøre succeshistorier og bearbejde fiaskoer.



-

Alle skal jo tage ved lære om det så gælder organisationsforandringer eller produktionsudviklingsprojekter. For

jo mere man kører projekter jo større risiko er der for at tabe erfaringerne på gulvet mellem projekterne. Derfor

skal der struktureret fokuseres på, hvilke ting skal vi passe på? Hvad klarede vi godt? Så man skal lige tage en

halv time, hvor der skues ind på processen, så man undgår at lave de samme fejl igen, siger Frank Madsen.











Pas

på forgiftning

Han har ofte mødt holdningen, at der er ingen grund til at spilde tid på at implementere forandringer

af nye tiltag, for det hele skifter så hurtigt, at det alligevel skal laves om. Som eksempel nævner virksomheder lovgivning,

der i en lind strøm ændrer erhvervslivets vilkår hurtigere, end de kan tilpasse sig de nye krav. Det demotiverer

medarbejderne.



- Desværre snakkes der mere og mere om forandring. Men ikke om forankring. Forandringerne får ofte

ikke lov til at bundfælde sig - der skal hele tiden ske noget nyt. Men man skal passe ikke at forgifte virksomheden med forandringer.

Hellere lave to succesfulde forandringer end ti mislykkede. Det er lidt af en balancekunst. Men man skal skabe en bevidsthed om, at det

nok er én god ide at se effekten af de to tidligere forandringer, før man går i gang med den næste, konstaterer

Frank Madsen.

Forklar trusler

Flere virksomheder fremhæver brug af forandringsagenter, det kan være teams eller

enkeltpersoner som et godt virkemiddel til at fremme forandringsmiljøet i virksomheden. Der er brug for positive kulturbærere.



Ledelsen

skal forstå at signalere nødvendigheden af forandringer, f.eks. i form af øget konkurrence, ændrede markedsvilkår

eller andre udefrakommende "trusler", som virksomheden må forholde sig til.



- Det er den nemmeste måde

for medarbejdere og kunder, når de kan se, at det er logisk. Der har jo været en lang erkendelsesproces for lederen -

og vedkommende skal derfor også give andre den samme chance og mulighed for at komme igennem den samme tankeproces.



-

Hvad skal vi med en forandring? Hvorfor har vi brug for forandringen nu? Hvordan skal den implementeres?, fastslår Frank Madsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen