Berlingske Business

Mellemledere med tungt ansvar

Mellemlederne kommer til at bære et tungt men også spændende ansvar i de videnbaserede virksomheder i fremtiden.

Det bliver i høj grad dem, der kommer til at forvalte virksomhedens viden og dem, der kommer til at dele ud af den til medarbejderne.


At

være leder i en videnbaseret virksomhed bliver mere og mere vanskeligt.


Dansk Handel & Service tager problemstillingen

på dagsordenen på en konference - Vidensamfundets Dag - onsdag den 22. maj, hvor professor Jack Wood fra IMD i Schweiz,

generaldirektør Christian Nissen, Danmarks Radio, administrerende direktør David Madié, Metrocomia, administrerende

direktør Carsten Normann, Rema 1000 og administrerende direktør, chefredaktør Anne Knudsen, Weekendavisen vil

forholde sig til det at lede en videnbaseret virksomhed.


Hvis man spørger administrerende direktør Søren

B. Henriksen, Dansk Handel & Service om, hvad krav nummer ét til lederen i en videnbaseret virksomhed er, lyder svaret:









Viden

i lag

- Det væsentligste krav bliver at dele virksomhedens viden op i forskellige lag. Den administrerende direktør har

ikke en jordisk chance for at komme tæt på al viden i en videnbaseret virksomhed. Derfor bliver det også mellemlederne,

der kommer til at bære det allerstørste ansvar for, at virksomhedens viden bliver delt ud blandt medarbejderne. Og det vil

naturligvis stille nye, skrappe krav til topchefen, som skal have modet til at uddelegere og definere sin egen rolle som den, der

hejser flaget ved at "sælge" visionen, missionen og de strategiske mål.


Søren B. Henriksen betegner

denne form for ledelse som én-til-én-ledelse, hvor mellemlederen er meget tæt på sine egne medarbejdere

som individer.


- Men det er meget vigtigt, at toplederen kan se denne vinkel. Man bør i en videnbaseret virksomhed ikke

kunne bypass''e mellemlederne, siger han.


Hvis toplederen i en lille eller mellemstor virksomhed har modet til at dele sin viden,

har de små og mellemstore virksomheder en kæmpechance i det nye vidensamfund af den simple grund, at der som regel er

meget korte kommunikationslinier mellem top og bund.


Søren B. Henriksen køber ikke den ellers meget populære

og brugte vending om, at "medarbejderne er virksomhedens vigtigste ressource."


- Den holder ikke. Virksomheden er medarbejderne.

Langt det vigtigste er at finde de rigtige i virksomheden og få defineret deres talenter og styrker. Merværdibegrebet

er mere in nu end nogensinde, men kun hvis man er i stand til at finde ud af, hvem det er, der skaber merværdi i virksomheden.

Det gælder simpelthen om at opstille succeskriterier for hver enkelt medarbejder, siger Søren B. Henriksen, som advokerer

for, at det er rammerne der skal tilpasses medarbejdernes talent og ikke medarbejderens talent, der skal presses ned i en bestemt

ramme.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen