Berlingske Business
17:42

Mellem to verdener

Umiddelbart synes der at være langt mellem kunstneres frie og kreative virke og erhvervsfolks målrettede jagt på resultater

og profit. Men kløften mellem de to verdener er ikke så bred, som man kunne tro. Skuespilleren Dya Hauch er en af de

kunstnere, som har opdaget, at de har meget at tilbyde erhvervslivet - og omvendt.



Som uddannet skuespiller fra Århus Teater

har 32-årige Dya Hauch haft en lang række traditionelle skuespillerjobs.



Hun har spillet teater, lavet film og senest

spillet rollen som direktør Maria Sanchez på Dansk Industris Årsdag.



Men for et års tid siden fik hun

lyst til at bruge sine evner på noget andet end at læse manuskripter og lade sig instruere.



Hun ville bruge andre

sider af sig selv og gerne tænke lidt mere selvstændigt.



Derfor tog hun et kursus i, hvordan kunstnere som hende,

kan hjælpe traditionelle erhvervsvirksomheder med at løse forskellige opgaver.

Forberede roller

I dag har Dya

Hauch bl.a. hjulpet medarbejderne i IT-afdelingen hos firmaet Chr. Hansen med at blive bedre til at analysere deres arbejdsgange og

sætte ind der, hvor tingene halter.



Her brugte hun storytelling. Afdelingen skulle lære at fortælle den gode historie

om deres afdeling.



Hun har også lavet lederkurser, hvor hun drager fordel af sine erfaringer som skuespiller.



Hun

ved, hvordan man forbereder sig og finder ud af, hvor ens styrker og svagheder ligger.



Derfor tog hun udgangspunkt i, hvordan

hun selv forbereder sig til forskellige roller.



Det gav erhvervsfolkene en indføring til, at de skal lære og mestre

at lede i forskellige roller.



- Jeg har selvfølgelig en masse erfaringer med at forberede mig til forskellige opgaver,

fordi arbejdet som skuespiller er én lang række af kortvarige, skiftende opgaver. De erfaringer kan jeg give videre sammen med

redskaber til, hvordan man finder sine egne styrker. Og de ting har erhvervsledere også brug for. Det er jo mindst ligeså

vigtig for dem, at være forberedte, siger Dya Hauch.

God til mennesker

Generelt mener Dya Hauch, at kunstnere kan

give virksomhederne nogle brugbare inputs, fordi de ikke er belastet af hverken tilknytning til virksomheden eller traditionel erhvervsuddannelse.



-

Det skal ikke forstås derhen, at vi - bare fordi vi er "kunstnere" - kommer lallende og gøgler for folk. Men

vi ser selvfølgelig tingene lidt anderledes og har også nogle andre værktøjer at arbejde med, end virksomhederne

selv har, siger Dya Hauch.



Selv mener hun, at hendes største force er evnen til at lytte til og forstå mennesker.



-

Hver gang jeg tager et nyt skuespillerjob, skifter jeg arbejdsplads og derfor har jeg været nødt til at lære, at

sætte mig ind i nye steder, nye rutiner og nye mennesker. Og den evne er guld værd, når jeg skal skabe ny inspiration

i arbejdslivet for en ansat i en virksomhed, siger Dya Hauch.

Griber om sig

Kunsten og erhvervslivet har gjort tilnærmelser

til hinanden i omkring fem år herhjemme, og forbindelserne bliver stadigt tættere.



Flere og flere virksomheder erfarer,

at kunstnerne kan tilføre dem værdier, men Danmark er fortsat langt bagud i forhold til eksempelvis Holland og Tyskland,

hvor de kreative kunstnere i mange år har hjulpet det private erhvervsliv.



- Det går op får flere og flere

virksomheder, at der ligger nogle værdier i kunsten, som de kan drage nytte af. Så det griber om sig, og jeg glæder mig

til at arbejde med det fremover, siger Dya Hauch.



Hun vil dog ikke lægge skuespillerarbejdet på hylden.



- Jeg

vil fortsat arbejde i begge verdener, fordi det giver mig en god synergi. Mine erfaringer fra skuespillet bruger jeg som konsulent

i erhvervslivet og omvendt. Eksempelvis var jeg virkelig godt forberedet til rollen som Maria Sanchez, fordi jeg havde haft kontakt

med erhvervslivet tidligere, konstaterer Dya Hauch.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen