Berlingske Business

Medarbejdervalgte tættere på beslutninger

bestyrelsen-620x400.jpg

Landets medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer er de seneste år kommet tættere på den reelle beslutningsproces i bestyrelserne.

Landets medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer er de seneste år kommet tættere på den reelle beslutningsproces i bestyrelserne. Knap halvdelen af de medarbejdervalgte vurderer, at de er blevet mere involveret i bestyrelsens drøftelser, fordi bestyrelserne i dag har mere fokus på kortsigtede udfordringer og udviklingsmuligheder.

Med andre ord er dagsordenen i højere grad præget af de nære forhold, som de medarbejdervalgte måske har bedre mulighed for at forholde sig til, da det vedrører mere konkrete virksomhedsforhold, eksempelvis effektiviseringer. Resultaterne fremgår af et spørgeskemaundersøgelse, Nyhedsbrev for Bestyrelser har udarbejdet i samarbejde med CO-Industri overfor kartellets medarbejdervalgte.

Undersøgelsen, som bygger på 70 svar, viser, at 13 % i høj grad har observeret øget involvering, mens andre 37 % i nogen grad har observeret denne ændring. Udviklingen kommer i forlængelse af, at bestyrelserne i mange erhvervsvirksomheder de seneste år har ændret fokus fra de langsigtede strategiplaner til en planlægningshorisont på 1-2 år, og mere nære strategiske overvejelser om opkøb eller effektiviseringsplaner.

Undersøgelsen viser dog også, at de knap halvdelen (41 %) medarbejdervalgte i dag oplever en større offensiv tilgang til opkøb og ekspansion end for 2-3 år siden. Andre 29 % siger at det absolut ikke er tilfældet, snarere tværtimod. Vurderingen peger i retning af, at den ensidige fokus på besparelser og effektiviseringer stille og roligt er ved at blive afløst af mere offensive tiltag.

Læs hele artiklen i Nyhedsbrev for Bestyrelser nr 19.

Hold dig opdateret - tilmeld dig Nyhedsbrev for Bestyrelsers gratis nyhedsmail

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen