Berlingske Business

Medarbejderne gør chefen til en bedre leder

En leders vigtigste kilde til udvikling er hverken kurser eller topledelsen.

Skal en leder udvikle sine ledelseskompetencer, skal han gå til medarbejderne frem for at tage lange kurser, betale for en coach eller søge råd hos topledelsen.

Ledelsesfaglig udvikling finder chefen nemlig bedst hos medarbejderne. Det viser en ny undersøgelse fra bogen 'Ledere med magt og kraft', skriver Væksthus for Ledelse.

Undersøgelsen er gennemført blandt 150 ledere inden for det offentlige. Af dem peger mere end to ud af tre på medarbejderne, når de bliver spurgt om, hvad der er deres vigtigste kilder til ledelsesfaglig udvikling.

Det får Anne Jøker, den ene af de to forfattere til bogen, til at pointere, at ledere i højere grad bør tænke medarbejderne ind i processen, når de skal udvikle deres egne lederegenskaber.

- Personaleledelse bør tænkes som en win-win-situation mellem ledere og medarbejdere, hvor sparring og udveksling af ideer og løsningen af hverdagens opgaver gør, at lederen også får feedback på sin rolle og opgavevaretagelse fra medarbejderne, siger hun til Væksthus for Ledelse.

Kun en fjerdedel af lederne peger på deres egen chef som kilde til udvikling. Det kan skyldes, at det kan være svært for den enkelte leder at blotte sine svage sider og indrømme behovet for udvikling.

-ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen