Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Medarbejdere i strid

Jeg vil gerne have et godt råd. Forholdene har efterhånden udviklet sig sådan, at selvom vi har drøftet problemerne,

kan de to medarbejdere næsten ikke "klare synet" af hinanden.



Men problemet er, at begge medarbejderne har været

her i mange år, de altid har passet deres arbejde godt og er måske lidt kantede, men vi har alligevel fået tingene

til at glide. Nu er situationen spidset til, og jeg synes efterhånden, at det går ud over deres arbejdsindsat og den gode stemning,

som vil ellers har her i virksomheden. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe problemet an, og hvem jeg skal skille mig af med, men

noget skal der gøres, og derfor håber jeg på et godt råd.

Svar 1 fra advokat Peter Herskind

Det

er desværre ikke helt sjældent, at jeg sidder med sådanne spørgsmål om det, der betegnes som "samarbejdsproblemer".





Der er selvfølgelig tale om alle mulige forskellige slags problemer, der i for sig er kendetegnet ved det, som du nævner,

nemlig at det har stået på i en periode, ikke rigtigt kan løses og er belastende for samarbejdet og ved udførelse

af arbejdsopgaverne i virksomheden.



Det er naturligvis uholdbart, og der skal findes en løsning.



Jeg kan se, at du

har snakket med de to medarbejdere om problemet, og hvis du synes, at du på den front har gjort nok, så skal du nu tage

en snak med enten begge eller hver især og meddele, at situationen er uholdbar, at du er utilfreds med samarbejdsproblemerne,

at det nu skal bringes til ophør inden for en frist f.eks. på én måned, hvorefter du vil tage en ny snak med

dem - og hvis problemet fortsat ikke er løst - at det får den konsekvens, at en af de to vil blive sagt op.



Det

møde skal følges op af en skriftlig bekræftelse over for de to medarbejdere, sådan at der i denne skriftlige

advarsel klart fra din side er givet udtryk for, hvad I har drøftet og at det, hvis problemet ikke løses, vil medføre,

at en af de to opsiges.



Hermed får begge medarbejdere mulighed for at "rette for sig" og få uoverensstemmelserne

ud af verden, og hvis det ikke sker, er de klar over konsekvensen.



Når måneden så er gået, evaluerer

du forløbet, og hvis der stadig er problemer, vil det normalt være sådan, at det er dig der skønner over, hvem

af de to, der skal opsiges. Det er klart, at den medarbejder, der bliver opsagt, enten må være hoved- eller medansvarlig

for samarbejdsproblemerne - det siger næsten sig selv.



Hermed skulle du være sikret imod, at medarbejderne kan rejse

et godtgørelseskrav overfor dig vedrørende en usaglig opsigelse, hvis medarbejderne er funktionærer. Medarbejderen

har naturligvis krav på løn i sit almindelig opsigelsesvarsel.



Jeg håber, du får løst dit problem.











Svar

2 fra Claus Hellmann

Inden man finder en løsning på et problem, er det vigtigt, at man kender problemet. Du vil gerne

"skille dig af med" en af de to stridshaner; men det er en løsning a la: skyd, sigt og læg an. Da du samtidig

har to medarbejdere, der for det meste fungerer godt nok, så skal du nok væbne dig med lidt mere målrettet tålmodighed.



Du

skriver samtidig at de to stridshaner begge kan være lidt kantede. Hvis det betyder, at de holder hver på deres meninger,

er hurtige på aftrækkeren, og ikke lytter til hinanden, så burde du, som deres chef skabe mulighed for, at de kommer til at tale sammen.

Men for at tage det i den rigtige rækkefølge: Vær helt sikker på, at du ved, hvad den tilspidsede situation består i. Undersøg hvilke konkrete hændelser, der er indtruffet. Tal med de involverede parter hver for sig om det.

Hvis du derefter ønsker at få de to til tale med hinanden uden at forstærke konflikten, så kan du bl.a. vælge en af følgende to metoder:

1. Kontakt en person, der er certificeret i den såkaldte Myers-Briggs Type Indikator (MBTI). Anvende denne indikator på hver af personerne (og muligvis dig selv). Lad derefter den tilkaldte konsulent deltage i en samtale med jer alle 3. Ved denne metode kan man i nogen udstrækning holde personlige konflikter ude, og mere neutralt tale om, hvorfor der er opstået en "tilspidset situation".

2. Du kan også vælge at kontakte en person, der er uddannet i mediation. Mediation søger at hjælpe parterne i en konflikt til gennem en forhandling at finde en løsning, de begge kan acceptere som god. Forhandlingen styres af en neutral og særligt uddannet forhandlingsleder, en mediator

I begge tilfælde vil det være forbundet med omkostninger at få løst situationen. Men det vil det sandelig også at afskedige en medarbejder og derefter finde en ny.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen