Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Mastergrad forvandlede iværksættervirksomhed

Epoka Group A/S i Pandrup, der har fundet en niche på verdensmarkedet for salg af brugte, kraftige computere til større

virksomheder, har udvidet forretningsområdet til også at omfatte medicinsk udstyr.



Epoka Medic Mission A/S blev stiftet

i juli sidste år og beskæftiger i dag fire medarbejdere. I sit første leveår har det nye selskab haft størst succes

med salg af brugte scannere fra europæiske sygehuse til privatklinikker eller til sygehuse i den tredje verden.



Salg af

brugt medicinsk udstyr har længe været sat i system i USA, men er en relativ ny europæisk branche, oplyser direktør

Finn Frandsen. Epoka kan allerede notere en betydelig interesse hos de europæiske sygehuse for det nye forretningsområde.



Sideløbende

har den nordjyske virksomhed indgået en samarbejdsaftale med en af IT verdenens fem største producenter af originalt

computerudstyr. En aftale, som Epoka forventer sig en del af, blandt andet fordi den underbygger det gode ry Epoka har skabt i en

ellers lettere plettet branche.



Samarbejdet omfatter seks områder. Eksempelvis skal Epoka i forbindelse med leverancer

af nyt udstyr formidle salg af brugt udstyr, som ikke er af producentens egen oprindelse.

Tøvende direktør

Den

nordjyske virksomhed beskæftiger i dag ca. 65 medarbejdere og har det seneste års tid gennemgået en forvandling.

I løbet af perioden har Epoka aflagt den lille iværksættervirksomheds rutiner og indarbejdet nye, velovervejede

og langt mere systematiserede, mener direktøren.



Virksomheden fokuserer på en ny strategiplan, som Finn Frandsen

begyndte at udarbejde som led i en master uddannelse i teknologiledelse ved Aalborg Universitet. Da han kom til virksomheden i maj

2002 benyttede den daglige ledelse ikke aktivt den daværende plan, som var blevet ændret flere gange på halvandet

år.



Adm. direktør Jan Ole Brandrup, som er Epokas stifter og hovedaktionær, tøvede derfor, da Finn

Frandsen foreslog at udarbejde en ny strategi som sit masterprojekt.



Men da det første fire timer lange møde resulterede

i både en vision og en mission for Epoka, blev arbejdet med en ny strategi sat på skinner. Først med deltagelse

af 16-18 medarbejdere, siden blev alle medarbejdere involveret i at udarbejde ni handleplaner, som følge af det analysearbejde Finn

Frandsen satte i gang.



- Vi har nu en brugbar strategiplan. Det er lykkedes at få en alliance med en af de aller-største

leverandører af IT på verdensplan. Vi har systematisk fået afdækket hele det østeuropæiske marked

og for hvert enkelt land afklaret, om det skal dækkes fra Pandrup, med datterselskab eller lokale kontorer. Tidligere overvejelser

om at gå ind på markedet for brugt medicinsk udstyr blev bekræftet af strategiarbejdet, hvorefter vi stiftede det

100 pct. Epoka ejede Medic Mission.



Undervejs har vi fået en decideret personalechef, som nu kortlægger medarbejdernes

uddannelsesmæssige behov. Og i 2003 gennemførte vi et stort uddannelsesprogram om videns- og kompetencedeling og personlig

udvikling for alle 50 medarbejdere i Pandrup, siger Jan Ole Brandrup.



Alt sammen en udvikling sat i gang af det kendskab til

10-15 nye analyseværktøjer, som Finn Frandsen erhvervede fra 2001 til 2003 på uddannelsen Master in Management

of Technology.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen