Berlingske Business

Management by whisteling

Når en fodboldkamp er forbi, er der næsten altid 11, der er sure på dommeren, nemlig de 11 spillere på det

tabende hold. Det er meget tit dommerens skyld, at det gik galt. Synes de.


Ifølge Peter Mikkelsen, der blev dommer som

15-årig og efter 22 år sluttede sin karriere på internationalt plan, er det at være fodbolddommer en hobby,

som giver hår på brystet. Man lærer at tage kritik i stiv arm, men også at tage den til sig, hvis den er berettiget.


-

Det har meget med status at gøre. Dommeren er i vore dage med højt betalte stjerner på holdene den eneste amatør

på banen. Hvis du skal skabe dig respekt i sådan en situation, kan du kun gøre det ved at vise, at du kan dit håndværk,

siger den 37-årige Peter Mikkelsen, der nu er "gået på pension" som fodbolddommer, hvilket ikke betyder,

at han har opgivet metieren.


Peter Mikkelsen er nemlig for et par dage siden rejst til fodbold-VM i Japan og Korea, hvor han

af verdensfodboldforbundet er hyret til at være teknisk rådgiver for de ialt 72 dommere og liniedommere, som skal dømme VM-kampene.


-

De dommere, som er valgt til VM, er naturligvis højt kvalificerede, og jeg skal ikke lære dem at puste i en fløjte

eller at vurdere, hvornår der er frispark; men det at være fodboldommer handler også om at løse konflikter,

være mægler og træffe hurtige beslutninger, siger han.


Peter Mikkelsen skal sammen med de internationale dommere

lægge linien ved VM. Hvad skal man tillade, og hvor hurtigt skal man til lommerne efter de gule og røde kort? Øvelsen

går også ud på, at Peter Mikkelsen efter kampene vurderer dommernes indsats sammen med dem. Ikke for at give dem karakterer,

men for at finde ud af, hvordan de hver især kan udvikle sig.


Læseren har måske allerede registreret, at der

i høj grad kan drages paralleller mellem en kamp på fodboldbanen og det at lede en virksomhed.


Peter Mikkelsen,

der oprindelig er uddannet skolelærer, er i sit daglige virke HR-manager i ServiceGruppen, som lever af at servicere kundernes IT-hardware.

Når man lytter til Peter Mikkelsen, skal man derfor hele tiden have to vinkler i baghovedet: Fodboldkampen og dommerens rolle/dagligdagen

i en erhvervsvirksomhed og lederens rolle. Der er masser af paralleller, og Peter Mikkelsen krydstrækker på viden fra

sit job og sin hobby.


- At være dommer er en fantastisk mesterlære, hvor man blandt andet lærer, at ikke alle

kampe ender som succeser. Og så lærer man at løse konflikter, at føre en dialog og man bestræber sig

hele tiden på at forlade fodboldbanen som vinder - også som dommer.


- Altså at skabe en vind/vind-situation.

Det bidrager til den menneskelige udvikling, siger Peter Mikkelsen.



Efter kampen

Han peger også på, at tilskuerne

ikke altid ser hele dommerdisciplinen praktiseret i forbindelse med selve kampen.


Det sidste, tilskueren ser, er ofte, at vrede

spillere og tilskuere buer dommeren ind i spillertunnellen.


- Det er mig, der bestemmer i de 90 minutter, kampen varer. Der skal træffes

hurtige beslutninger, og de bliver ikke altid rigtige.


- Det, tilskuerne ikke ser, er hvordan spillerne og dommeren mødes

efter kampen - gerne over en lille én - og har en dialog om, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt. Også det

kan man bruge i erhvervslivet, for også her handler det om at følge op og følge til dørs, konstaterer Peter Mikkelsen.


I

moderne ledelse tales der meget om management by walking around. Lederen skal være synlig og vise interesse for medarbejderne.




Hvis der er nogen, der kan tale med om synlig ledelse, er det en fodbolddommer, som ofte overvåges af flere millioner

fjernseere og tilskuere, som alle har en mening om hans præstation.


Er man sådan indrettet, at man ikke kan tåle,

at nogen kigger over skulderen, skal man nok ikke blive fodbolddommer.



Må ikke vakle

- Man er under konstant overvågning

samtidig med, at man for alt i verden ikke må vakle i sine beslutninger.


- Også det kan man bruge som leder i en

virksomhed, siger Peter Mikkelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen