Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Management by love

Undersøgelser viser, at ledere, der har balance mellem den feminine og maskuline side, opnår

flere og bedre resultater samt har en effektiv organisation, hvor medarbejderne trives og udvikler sig. Men spørgsmålet

er, hvornår de feminine kompetencer som følelsesmæssig intelligens, samarbejde, problemløsning (også

under pres), organisering, projektledelse og konfliktløsning for alvor bliver en integreret del af ledelsen i danske virksomheder?


Der

er rig mulighed for at begynde at snuse til den feminine side af ledelse og lære nogle af tricksene og praktisere visdommen

i ledelse, som Deepak Chopra taler for: Ledere, der praktiserer gennem kærlighed, har en klar vision og styrken til være

uafhængig af andres meninger og belønninger; de er nærværende og opmærksomme og gør det, de

siger; de kan frigøre sig fra fortiden og tænke anderledes og evner at skabe en fælles forståelsen for ansvar

og forpligtelse i organisationen; og så er de ikke bange for at lytte til deres egen intuition og handle ud fra ikke-rationelle

oplysninger. For at komme derhen er det nødvendigt at være toptrænet fysisk, følelsesmæssigt, mentalt

og spirituelt.


Den spirituelle styrke er stadig ny og uvant for de fleste: "En stærk følelse af forbindelse

til fundamentale, personlige værdier kan få ledere til at præstere det umulige ... Den spirituelle styrke kan stimuleres gennem

faste stunder til personlig fordybelse, refleksion, dagbogsnotater samt frivilligt og velgørende arbejde."


Budskabet

i bogen er klart: Ledere skal være helhedsorienterede og fremfor alt uegennyttige. Og de skal kende sig selv på godt og

ondt.


Jeg kan ligefrem forstille mig lederen stå med en løftet hånd overfor medarbejderne: "Jeg lover

jer at være en god leder i medgang og modgang til ansættelsesforholdet os skiller." Det er et smuk billede, men hvordan gør

vi det til virkelighed?


Birte Osholms bud er en ny udgave af Maslows behovspyramide kaldet Videnspyramiden, der viser den trinvise

udvikling af lederen.


Det nederste niveau handler om at turde slippe kontrollen og gå over i coachrollen og lære

ægte uddelegering. Næste niveau er at forstå den lærende organisation og dermed blive procesleder og mestre forandringsledelse.




Dernæst handler det om at improvisere og lytte til intuitionen og blive mentor for de yngre ledere og dermed nå

til toppen af Videnspyramiden, hvor lederen har opnået alle færdighederne i at blive og handle som en vis leder.


Der

er mange gode tiltag og smukke visioner i Management by love, men den mangler en tilbundsgående research om emnet og en samlet

teori, der forener de mange løse ender og skaber den røde tråd for læseren. Og så kunne jeg godt

have undværet den rigide og selvmodsigende diskussion om, hvorvidt fremtidens ledelse tilhører mænd eller kvinder.

For den tilhører naturligvis de vise ledere!



Management by love

Kærlighed som ledelsesfilosofi


Pris: 199,-

kr.


Sider: 135


Udgivet på Forlaget Aschehoug


ISBN 87-11-11669-2

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen