Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Man får, hvad man beder om

Impressed with her resume
Hvis man vil tiltrække en ny slags ansøger til jobbet, må man prøve med nye metoder.

Det nytter ikke at gøre, som man plejer, hvis man gerne vil tiltrække andre ansøgere end ”de sædvanlige”.

I sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, havde regnskabschefen i et biludlejningsfirma svært ved at leve op til firmaets værdi om mangfoldighed i rekrutteringen af nye medarbejdere. Direktørens ønske om at afspejle befolkningssammensætningen med hensyn til etnicitet er svært at leve op til, når de ansøgninger, regnskabschefen modtager, kommer fra mennesker, der til forveksling ligner de medarbejdere, som i forvejen er ansat.

Business people waiting for job interview

»Hvis man vælger at have en værdi om at være en mangfoldig arbejdsplads, skal der være en god grund til det, ellers er det et tomt ideal. I biludlejningsfirmaet kan en mere blandet etnicitet være et konkurrenceparameter for at nå en ny kundegruppe«, siger ledelsesrådgiver Flemming Andersen, Lederne.

Han understreger, at hvis det skal lykkes at gøre firmaet mere mangfoldigt, skal det give mening rent forretningsmæssigt. De nye medarbejdere skal udfylde en funktion og ikke blot været numre i en statistik.

På samme måde som man går analytisk og nysgerrigt til værks, når man vil fange en ny kundegruppes opmærksomhed, skal biludlejningsfirmaet overveje, om de véd nok om den målgruppe, de gerne vil nå med deres jobopslag.

»Det nytter ikke at kommunikere på samme måde, som man plejer. Man kan selvfølgelig begynde med at skrive i jobopslaget, at sprogkundskaber og kendskab til andre kulturer end den danskeer en fordel, men det er sandsynligvis ikke nok til at have stor effekt«, siger Flemming Andersen.

Vibeke Skytte, direktør, Lederne

Ledelsesrådgiveren anbefaler derfor, at firmaet henter hjælp udefra til at få skrevet et jobopslag, der fanger de ønskede kandidater. For det kan være vanskeligt for en virksomhed at finde en anden ”stemme”, end den man sædvanligvis bruger i sin kommunikation internt og eksternt.

»Det bedste er at høre det direkte fra målgruppen. Derfor synes jeg, det vil være en god idé at få hjælp fra målgruppen til at svare på spørgsmål om, hvordan, hvor og med hvilke budskaber,man rammerrigtigt«, siger Flemming Andersen, der anbefaler løsning nummer tre, men også er overbevist om, at løsning nummer ét kan give en effekt på længere sigt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen